کمک فضاپیمای ژاپنی به حل معمای آب زمین

یکی از فرضیه‌ها درباره مقدار فراوان آب روی زمین آن است که برخورد سیارک‌ها این آب را به سیاره ما آورده است. فضاپیمای ژاپنی هایابوسا2 (Hayabusa2) در حال کاوش سیارک ریوگو (Ryugu) است. نتایج این مأموریت که سازمان فضایی ژاپن یا ژاکسا (JAXA) اجرای آن را بر عهده دارد می‌تواند به حل معمای منشأ آب روی سیاره زمین کمک کند.

سیارک ریوگو حدود ۳۰۰ میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد و عمر آن بین ۱۰۰ میلیون تا یک میلیارد سال برآورد می‌شود. با بررسی‌های فضاپیمای هایابوسا۲ به نظر می‌رسد این سیارک از جرم بزرگ‌تری جدا شده باشد که احتمالا ۴/۵ میلیارد سال عمر داشته و تشکیل آن به نخستین روزهای تشکیل منظومه شمسی باز می‌گشته است. کاوش‌های هایابوسا۲ نشان داده است که مواد معدنی با ردی از آب در ساختار بلوری‌شان در تمام سطح سیارک ریوگو وجود دارند. همچنین سنگ‌های این سیارک بسیار متخلخل هستند. پژوهشگران احتمال می‌دهند این سیارک در طول زمان مقدار زیادی از آب خود را از دست داده باشد.

فضاپیمای هایابوسا ۲ در اسفند ۱۳۹۷ با شلیک گلوله‌ای از مواد سیارک ریوگو نمونه‌برداری کرد. همچنین این فضاپیما در فروردین ۱۳۹۸ پرتابه‌ای به سمت سیارک ارسال کرد تا موادی از زیر سطح آن جدا کند. قرار است هایابوسا۲ به زودی از این مواد نیز نمونه‌برداری کند. طبق برنامه‌ریزی فعلی نمونه‌ها در سال ۲۰۲۰ به زمین می‌رسند.