کمک فضاپیمای ژاپنی به حل معمای آب زمین

0 545

یکی از فرضیه‌ها درباره مقدار فراوان آب روی زمین آن است که برخورد سیارک‌ها این آب را به سیاره ما آورده است. فضاپیمای ژاپنی هایابوسا2 (Hayabusa2) در حال کاوش سیارک ریوگو (Ryugu) است. نتایج این مأموریت که سازمان فضایی ژاپن یا ژاکسا (JAXA) اجرای آن را بر عهده دارد می‌تواند به حل معمای منشأ آب روی سیاره زمین کمک کند.

سیارک ریوگو حدود ۳۰۰ میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد و عمر آن بین ۱۰۰ میلیون تا یک میلیارد سال برآورد می‌شود. با بررسی‌های فضاپیمای هایابوسا۲ به نظر می‌رسد این سیارک از جرم بزرگ‌تری جدا شده باشد که احتمالا ۴/۵ میلیارد سال عمر داشته و تشکیل آن به نخستین روزهای تشکیل منظومه شمسی باز می‌گشته است. کاوش‌های هایابوسا۲ نشان داده است که مواد معدنی با ردی از آب در ساختار بلوری‌شان در تمام سطح سیارک ریوگو وجود دارند. همچنین سنگ‌های این سیارک بسیار متخلخل هستند. پژوهشگران احتمال می‌دهند این سیارک در طول زمان مقدار زیادی از آب خود را از دست داده باشد.

فضاپیمای هایابوسا ۲ در اسفند ۱۳۹۷ با شلیک گلوله‌ای از مواد سیارک ریوگو نمونه‌برداری کرد. همچنین این فضاپیما در فروردین ۱۳۹۸ پرتابه‌ای به سمت سیارک ارسال کرد تا موادی از زیر سطح آن جدا کند. قرار است هایابوسا۲ به زودی از این مواد نیز نمونه‌برداری کند. طبق برنامه‌ریزی فعلی نمونه‌ها در سال ۲۰۲۰ به زمین می‌رسند.


منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12866
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها