1398/02/01

مریخ‌نوردهایی که راهی سیاره سرخ شدند

کاوشگر‌های قمری و مریخ‌نوردهای رباتیک در طول سال‌ها اطلاعات فراوانی درباره سیاره پررمز و راز مریخ به زمین ارسال کرده‌اند. سفر به سیاره پررمز و راز مریخ و کسب دانش و آگاهی درباره آن از گذشته‌های دور موردعلاقه دانشمندان بوده است، آمار‌ها نشان می‌دهند اولین کاوشگر مخصوص رصد سیاره مریخ در دهه۱۹۶۰ به‌سوی...
 مریخ‌نوردهایی که راهی سیاره سرخ شدند
سفر به سیاره پررمز و راز مریخ و کسب دانش و آگاهی درباره آن از گذشته‌های دور موردعلاقه دانشمندان بوده است، آمار‌ها نشان می‌دهند اولین کاوشگر مخصوص رصد سیاره مریخ در دهه۱۹۶۰ به‌سوی این سیاره ارسال‌شده است.

مریخ‌نوردهایی که راهی سیاره سرخ شدند

اولین فضاپیمایی که به‌سوی مریخ پرواز کرد، فضاپیمایی آمریکایی به نام مرینر۴ (Mariner4) بود و در سال۱۹۷۱ سفینه فضایی مرینر۹ (Mariner9) موفق به رسیدن به مدار سیاره مریخ شد.

مریخ‌نوردهایی که راهی سیاره سرخ شدند

این کاوشگر در آن زمان صد‌ها تصویر از سیاره مریخ به زمین ارسال کرد و سبب افزایش آگاهی درباره سیاره مریخ شد، مأموریت سوسایت مارس۳ (Societ Mars3) اولین مأموریت برای سطح مریخ بود که متأسفانه باوجود موفقیت در فرود اندکی پس از نشست بر سطح مریخ ارتباط با زمین قطع شد.

مریخ‌نوردهایی که راهی سیاره سرخ شدند

برنامه واکینگ شامل دو مدارگرد و دو برنامه فرود بود. در طول سال‌ها بسیاری از مأموریت‌های مریخ با موفقیت و برخی از آن‌ها با شکست همراه شده است.
در سال۱۹۶۶ دو کاوشگر مارس پث‌فایندر (Mars Pathfinder) و مارس سویر (Mars Surveyor) برای کشف اسرار سیاره مریخ به فضا پرتاب شدند و کاوشگر روسی مارس۹۶ (Mars96) نیز در سال۱۹۹۶ به فضا پرتاب شد اما به دلیل نقض فنی نتوانست در مسیر درست خود به‌سوی سیاره مریخ قرار گیرد.

مریخ‌نوردهایی که راهی سیاره سرخ شدند

ناسا (NASA) در آن زمان در نظر داشت هر دو سال یک‌بار یک کاوشگر به فضا پرتاب کند تا به بررسی سیاره مریخ بپردازد اما فاجعه در سال۱۹۹۸ روی داد، که کاوشگر مداری و کاوشگر سطح مریخ بانام‌های مارس کلایمت اوربیتر (Mars Climate Orbiter) و مارس پلار لندر (Mars Polar Lander) هر دو اندکی پس از رسیدن به سطح سیاره مریخ از بین رفتند و مأموریتشان ناتمام ماند.

مریخ‌نوردهایی که راهی سیاره سرخ شدند

در سال۲۰۰۱، فضاپیمای مداری مارس اودیسی (Mars Odyssey) با موفقیت به مدار کره مریخ پرتاب شد و در سال۲۰۰۳ ناسا دو مریخ‌نورد باقابلیت حرکت بر سطح سیاره مریخ بانام‌های فرصت و روح را به سیاره سرخ پرتاب کرد.

مریخ‌نوردهایی که راهی سیاره سرخ شدند

در همان سال اولین سفینه فضایی آژانس فضایی اروپا، بانام مارس اکسپرس (Mars Express) که حاوی فرودگری کوچک به نام بیگل۲ (Beagle2) به سیاره مریخ پرتاب شد، اما به دنبال نقص فنی در اتمسفر سیاره مریخ سوخت و نابود شد پیش از آنکه مأموریت خود را شروع کند.
کاوشگر مداری اوربیتر ریکانیسنس مارس (Orbiter Reconnaissance Mars) در سال۲۰۰۵ راه‌اندازی شد و تصاویری فوق‌العاده باکیفیت و وضوح‌بالا از سیاره مریخ به زمین ارسال کرد و این کاوشگر حتی موفق به گرفتن تصاویر از کاوشگر‌های پیشین ارسالی به سیاره مریخ شد.

مریخ‌نوردهایی که راهی سیاره سرخ شدند

کاوشگر فینیکس مارس لندر (Phoenix Mars Lander)، در سال۲۰۰۷ به فضا پرتاب شد و در نزدیکی یکی از قطب‌های سیاره فرود آمد و این مریخ‌نورد مجهز به مته حفاری بود و می‌توانست به بررسی امکان وجود یخ آب چند سانتی‌متر زیر لایه سطحی سیاره بپردازد.

مریخ‌نوردهایی که راهی سیاره سرخ شدند

مریخ‌نورد مارس ساینس لابراتوری (Mars Science Laboratory) نیز درسال۲۰۱۲ به‌سوی سیاره مریخ پرتاب شد که دارای مجموعه ابزار‌های پیچیده‌ای بود، این مریخ‌نورد به‌جای پنل‌های خورشیدی انرژی خود را به‌وسیله نوعی ژنراتور رادیو ایزوتوپ حرارتی به دست می‌آورد که سبب می‌شد بسیار سریع‌تر از مریخ‌نوردهای پیشین بتواند به حرکت در مریخ ادامه دهد.

مریخ‌نوردهایی که راهی سیاره سرخ شدند

جدیدترین مریخ‌نوردهایی که اکنون در سیاره مریخ به فعالیت مشغول هستند یا در سال‌های آینده به‌سوی آن پرتاب می‌شوند عبارت‌اند از مریخ‌نورد کنجکاوی که در سال۲۰۱۲ به‌سوی مریخ پرتاب و همچنان فعال است و مریخ‌نورد اینسایت که برای حفاری عمیق‌تر در سیاره مریخ ساخته‌شده است.

مریخ‌نوردهایی که راهی سیاره سرخ شدند

ازجمله طرح‌های دردست اجرای محققان آژانس فضایی اروپا (ESA) مریخ‌نورد رزالیند فرانکلین (Rosalind Franklin) را می‌توان نام برد که باهدف بررسی یافت نشانه‌هایی از حیات درگذشته‌های دور سیاره مریخ در سال۲۰۲۱ راهی این سیاره خواهد شد.

مریخ‌نوردهایی که راهی سیاره سرخ شدند

دانشمندان در طول سال‌ها ارسال انواع کاوشگر‌ها به‌سوی سیاره مریخ همواره نگران آلوده شدن سطح سیاره مریخ به باکتری‌های زمینی بودند و به همین دلیل پیش از ارسال مریخ‌نورد به فضا آن را به‌دقت استریل می‌کردند.

کاوش‌های فضایی | تاریخ و فرهنگ فضایی جهان | عکس و فیلم و اینفوگرافیک |