تصاویری تاریخی از اولین سفر به فضا و رکورد‌های جالب روس‌ها

0 63
امروزه فضاپیما‌ها و ماهواره‌برهای فضایی پرقدرتی به فضا ارسال می‌شوند، موفقیت امروز سازمان‌های فضایی در ادامه اولین تلاش‌ها برای دستیابی به فضا به‌دست‌آمده است. ۱۲آوریل سال۱۹۶۱، یوری گاگارین (Yuri Gagarin) فضانورد روس سوار بر کپسول فضایی وستوک۱ (Vostok1) به دور مدار زمین چرخید و اولین پرواز موفقیت‌آمیز فضایی در جهان را به نام خود ثبت کرد که این روز در کشور روسیه بانام روز کیهان‌نوردی نام‌گذاری شده است.
در ادامه می‌توانید تصاویری تاریخی و ارزشمند از تاریخچه اکتشاف‌های فضایی روس‌ها در طول سال‌ها را مشاهده کنید.

نخستین حیوانی که به فضا مسافرت کرد سگی به نام لایکا در سال۱۹۵۷ بود و توانست این نظریه را به اثبات برساند که یک موجود جاندار می‌تواند در مدار کره زمین زنده بماند.
در آن زمان کارشناسان راهی برای بازگرداندن کپسول فضایی به زمین در نظر نگرفته بودند و به‌این‌ترتیب حیوان پس از چندی در فضا درون کپسول فضایی اسپوتنیک۲ (Sputnik2) جان داد.

سه سال پس از پرواز لایکا، دو سگ دیگر بانام‌های بلکا و استرلکا با کپسول به فضا ارسال شدند؛ همراه این دو حیوان، دیگر حیوان‌هایی چون خرگوش، ۴۲موش، ۲موش صحرایی، تعدادی مگس و چندین گیاه به فضا ارسال شدند و پس از اتمام مأموریت با موفقیت به زمین بازگشتند.

تصویری از پدر عملیات فضانوردی کشور روسیه، سرگئی کورولف (Sergei Korolev)، در آن زمان رقابت شدیدی بین آمریکا و روسیه در زمینه صنایع فضایی بود و هرکدام می‌خواستند زودتر به فضا و به‌ویژه کره ماه دست یابند.

تصویری از یوری گاگارین، اولین فضانوردی که به مدار کره زمین رفت؛ او اولین انسانی است که از جو کره زمین خارج‌شده است. گاگارین در سال۱۹۶۸ زمانی که مشغول یادگیری خلبانی بود، درگذشت.

علاقه‌مندان به سفر‌های فضایی در کشور روسیه پس از شنیدن خبر موفقیت گاگارین در سفر به جو کره زمین از رادیو به شادی پرداختند.

نیکیتا خروشچف (Nikita Khrushchev) و لئونید برژنف (Leonid Brezhnev)، از سیاستمداران روس، موفقیت گاگارین را به او تبریک گفتند.

در سال۱۹۶۳ والنتینا ترشوکوا (Valentina Tereshkova)، اولین زنی بود که به فضا همراه با سفینه فضایی وستوک۶ (Vostok6) سفر کرد. انتخاب او از بین ۴۰۰متقاضی صورت گرفت.

اعضای خلبان سفینه فضایی سایوز تی-۷ (T-7)، که عبارت بودند از لئونید پوپو (Leonid Popov)،استوتلانا ساویتسکایا (Svetlana Savitskaya) و الکساندر سبرو (Aleksandr Serebrov) که در سال۱۹۸۲، ساویتسکایا دومین زنی بود که به فضا سفر کرد؛ او سپس در سال۱۹۸۴ دوباره به فضا سفر کرد و این بار اولین راهپیمایی خارج از سفینه را در فضا انجام داد.

مهندس پرواز، مارینا پوپویچ (Marina Popovich)، سومین زن فضانورد بود و اولین زن خلبانی بود که دیوار صوتی را با استفاده از جنگنده میگ۲۱ شکست.
منبع باشگاه خبرنگاران جوان
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12834
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
5 سال قبل

مارینا پوپویچ هیچ نقشی در تاریخ فضانوردی نداشته و منبع خبر (مسکو تایمز) به اشتباه او را سومین زن فضانورد معرفی کرده است