ساخت سامانه‌ای فضاپایه‌ برای تداخل‌سنجی

0 370

شرکت آمریکایی مید این اسپیس (Made In Space (MIS)) به تازگی اعلام کرده است که در حال توسعه یک سامانه تولیدی (manufacturing system) فضایی برای به وجود آوردن امکان انجام ماموریت‌های بلندمدت تداخل‌سنجی می‌باشد. این فناوری که با عنوان اپتیماست-اس سی آی (Optimast-SCI) شناخته می‌شود، یک ماهواره کوچک را به فناوری تولید سازه گسترده این شرکت تجهیز می‌کند و بدین ترتیب قابلیت پیاده‌سازی یک بوم تداخل‌سنج اپتیکال 20 متری مجهز به ابزارهای اپتیکال توسعه‌یافته توسط شرکت لاول (Lowell Observatory)، توسط ماهواره به وجود می‌آید.

اپتیماست-اس سی آی یک ماموریت کاربردی توسعه یافته در قالب برنامه آرکینات (Archinaut) شرکت مید این اسپیس می‌باشد که برای بکارگیری ظرفیت‌های تولید ابزارها و قطعات در مدار و شرایط خلاء راه‌اندازی شده است. این سامانه تولیدی که اخیرا پس از با موفقیت گذراندن آزمایش‌های لازم برای استفاده در پروازهای مداری آماده شده است، یک ماشین کامل و مقیاس‌پذیر است که قادر به تولید سازه‌های سازگار با شرایط میکروجاذبه در مدار می‌باشد.

تداخل‌سنجی (interferometry) یک روش جمع‌آوری و ترکیب اطلاعات کسب‌شده از دو جمع‌آورنده امواج الکترومغناطیسی (همچون نور یا امواج الکترومغناطیسی) به کمک یک شیء و تحلیل الگوهایی است که این امواج ترکیب‌شده تولید می‌کنند. این فناوری به اخترشناسان کمک می‌کند که سیگنال‌های ارسالی از چند تلسکوپ را با هم ترکیب کرده و یک تلسکوپ بزرگ را تشکیل دهند. تداخل‌سنج‌های زمین‌پایه اخترشناسی، تاسیسات بسیار بزرگی  هستند که گاها تا ۴۳۰متر طول دارند و اغلب توسط شرایط جوّی محدود می‌شوند؛ اما همانطور که گفته شد بوم تداخل‌سنجی اپتیماست-اس سی آی تنها ۲۰متر طول دارد.

اپتیماست-اس سی آی قدرت تشخیص اشیاء دوردست را افزایش اداده و امکان انجام ماموریت‌های فضاپایه با دقت بالا را برای اخترشناسی، سنجش از دور، علوم سیاره‌ای و افزایش آگاهی محیطی فضایی، بدون تداخل و مزاحمت شرایط جوی فراهم می‌آورد. وجود نداشتن عوامل اغتشاشی اتمسفر هنگام انجام عملیات از فضا باعث می‌شود که بتوان اشیاءی با فواصل ۱۰۰۰۰برابر دورتر نسبت به ظرفیت رصدخانه‌های زمینی را رصد کرد. اپتیماست-اس سی آی یک رویکرد مقرون به صرفه را برای تداخل‌سنجی اپتیکال فضاپایه فراهم می‌کند که در کلاس ماموریت‌های فعلی و بودجه ماموریت‌های ماهواره‌های کوچک قابل گنجایش است. مایکل اسنایدر (Michael Snyder) از مهندسین ارشد شرکت مید این اسپیس با اشاره یه اهمیت کاهش هزینه‌ها در پیشرفت ماموریت‌های اکتشافی فضایی گفت: «کاربردهای این فناوری انسان را قادر می‌سازد که به ظرفیت‌های جدیدی در زمینه مشاهدات اخترشناسی و کشف جهان هستی دست پیدا کند.»

منبع spacenewsfeed
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12821
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها