1398/01/26

ایران در ۸ طرح بین المللی ساخت رصدخانه‌های فضایی آسیا-اقیانوسیه مشارکت می‌کند

پروژه بین‌المللی رصدخانه‌های علوم فضایی آسیا و اقیانوسیه مجموعه‌ای از ۸ رصدخانه جدید است که در کشورهای عضو اپسکو (سازمان همکاری‌های فضایی آسیا و اقیانوسیه) راه‌اندازی خواهد شد و علاوه بر مأموریت‌هایی مثل رصد ماهواره‌ها، پسماندهای فضایی و اجرام نزدیک به زمین و ایجاد بانک اطلاعاتی به‌روز و در دسترس برای کشورهای عضو، اهداف نجومی را نیز دنبال می‌کند.
از این‌رو جلسه آغاز به‌کار هماهنگی پروژه بین‌المللی رصدخانه‌های علوم فضایی آسیا و اقیانوسیه با مشارکت کارشناسان نجوم سازمان فضایی ایران برگزار شد.
پایش آسمان به‌منظور کشف و به‌روزرسانی اطلاعات مداری و فیزیکی سیارک‌ها، دنباله‌دارها، نواخترها و جت‌های گاما بخشی از وظایف رصدخانه‌های این طرح است که به‌صورت روباتیک و یکپارچه فعالیت خواهند کرد.
پس از اتمام فرآیند ساخت و نصب تجهیزات، شبکه فعال رصدخانه‌های پایش اپتیکی اجرام فضایی (اپسوس) نیز به این طرح ملحق خواهد شد.
این دومین مشارکت بین‌المللی سازمان فضایی ایران در حوزه نجوم است که با حضور کارشناسان بخش نجوم و اکتشافات فضایی سازمان فضایی ایران در حال پیگیری است.
عکس زیر در محل برگزاری جلسه و در کنار رادیوتلسکوپ ۵۰۰ متری چین که بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان است تهیه‌شده است.

داخلی | دیپلماسی فضایی |