1398/01/28

رقابت سه شرکت فضایی معروف برای چالش پرتاب حامل فضایی دارپا

علی‌رغم پیشرفت روزافزون فناوری بشر در سفر به فضا، برنامه‌ریزی پرتاب حامل فضایی بدون نقص هنوز سال‌ها زمان می‌برد. به همین دلیل مسابقه‌ای با عنوان چالش پرتاب حامل دارپا توسط همین ارگان نظامی در نظر گرفته‌شده تا سرعت‌پایین پروسه برنامه‌ریزی تا اجرای فرستادن ماهواره‌بر به فضا افزایش یابد. جالب اینجاست...
رقابت سه شرکت فضایی معروف برای چالش پرتاب حامل فضایی دارپا

علی‌رغم پیشرفت روزافزون فناوری بشر در سفر به فضا، برنامه‌ریزی  پرتاب حامل فضایی بدون نقص هنوز سال‌ها زمان می‌برد. به همین دلیل مسابقه‌ای با عنوان چالش پرتاب حامل فضایی دارپا توسط همین ارگان نظامی در نظر گرفته‌شده تا سرعت‌پایین پروسه برنامه‌ریزی تا اجرای فرستادن حامل فضایی به فضا افزایش یابد.
جالب اینجاست که چندین شرکت سریعاً برای چالش پرتاب حامل فضایی دارپا اعلام آمادگی کرده‌اند و قرار است در این رقابت اثبات کنند این توانایی را دارند که درزمانی کوتاه، پروسه برنامه‌ریزی و ارسال بدون نقص یک راکت به فضا را عملی کنند.
دارپا (DARPA) آمریکا که زیر نظر وزارت دفاع این کشور اداره می‌شود، موفق شده از میان تمامی شرکت‌های موجود، سه شرکت را به‌عنوان فینالیست انتخاب کند تا برنده‌ی این چالش از میان این سه شرکت انتخاب شود.
فاز بعدی چالش پرتاب حامل فضایی به فضا این است که اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی سه شرکت فینالیست یعنی وکتور (Vector)،وکس اسپیس (VOX Space) و شرکت دیگری که هنوز نامش فاش نشده، سعی می‌کنند هرکدام طی چند هفته دو حامل فضایی را به سمت مدار پایین زمین پرتاب کنند و شرکت دیگری که هنوز نامش فاش نشده، سعی می‌کنند هرکدام طی چند هفته دو حامل فضایی را به سمت مدار پایین زمین پرتاب کنند و شرکت دیگری که هنوز نامش فاش نشده، سعی می‌کنند هرکدام طی چند هفته دو حامل فضایی را به سمت مدار پایین زمین پرتاب کنند. به هرکدام از این شرکت‌ها ۴۰۰ هزار دلار بودجه داده‌شده و پس از پرتاب اول نیز ۲ میلیون دلار به‌حساب آنها واریز می‌شود.

رقابت سه شرکت فضایی معروف برای چالش پرتاب حامل فضایی دارپا

البته نکته قابل‌توجه چالش پرتاب حامل فضایی دارپا این است که هیچ‌کدام از این سه شرکت نمی‌دانند که این پرتاب حامل فضایی‌ها از کجا صورت می‌گیرد یا مسیر پرواز حامل فضایی به چه شکل خواهد بود. علاوه بر این اطلاعاتی درباره حجم محموله‌ای که حامل فضایی به همراه خواهد داشت نیز در اختیار شرکت‌ها قرار نمی‌گیرد و آنها باید زیرساخت همه‌فن‌حریفی در نظر بگیرند و برای هر تغییری آماده باشند.
جالب است بدانید که وکس اسپیس یکی از شرکت‌های فرعی ویرجین اوربیت (Virgin Orbit) به شمار می‌رود و قصد دارد یکی از هواگردهای ارتقا یافته بوئینگ را به آسمان پرتاب کند. این در حالی است که وکتور هدف دارد تا از فناوری سایت پرتاب حامل فضایی انعطاف پذیرش استفاده کند.
هنوز اطلاعات زیادی راجع به شرکت سوم منتشرنشده تنها دارپا عکسی از این سه شرکت منتشر کرده که به نظر می‌رسد نام شرکت سوم یعنی Stealth را لو داده است.
دارپا برای این چالش، جوایزی معادل ۸، ۹ و ۱۰ میلیون دلار در نظر گرفته و پس از پایان ماسبقه، این مبالغ را در اختیار سه شرکت مذکور قرار خواهد داد.

رقابت سه شرکت فضایی معروف برای چالش پرتاب حامل فضایی دارپا

منبع: دیجیاتو
سازمان ها | DARPA | VOX Space | Stealth | Virgin Orbit | Vector

ماهواره‌بر و پرتاب |

نظر شما

پربازدیدکننده ترین خبر

سرمایه‌گذاری بوئینگ در ویرجین گلکتیک

شرکت بوئینگ (Boeing) اخیرا اعلام کرد که قرار است یک سرمایه‌گذاری کوچک اما راهبردی در شرکت توریسم فضایی ویرجین گلکتیک (Virgin Galactic) داشته باشد. تیم سرمایه‌گذاری بوئینگ هورایزن ایکس (Boeing HorizonX Ventures) پس از ادغام ویجرین گلکتیک با شرکت هدوسوفیا (Social Capital Hedosophia) مبلغ ۲۰ میلیون دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری می‌کند. این دو شرکت در یک بیانیه مشترک اعلام کردند که «با یکدیگر برای گسترش دسترسی تجاری به فضا و انتقال فناوری‌های جهانی حمل و نقل همکاری می‌کنند.» البته جزئیات زیادی در مورد این برنامه‌ها منتشر نشده است. هر دو شرکت علاقه‌مندی خود را به انتقال سریع مسافرین نشان داده‌اند، ضمن اینکه ویرجین گلکتیک به کاهش قابل توجه زمان جابجایی در حمل و نقل‌های فراصوت و ماوراء صوت اشاره کرد که فعالیت در این دو زمینه از برنامه‌های آتی این شرکت می‌باشد.