بزرگ‌ترین هواپیمای دنیا با موفقیت آزمایش شد

0 919

دیروز در صحرای موجاوی کالیفرنیا، بزرگ‌ترین هواپیمای دنیا با موفقیت آزمایش شد. این هواپیما را شرکت استراتولانچ سیستمز (Stratolaunch Systems) ساخته است. این شرکت را پل الن (Paul Allen) تاسیس کرده و وارد رقابت داغ شرکت‌های فضایی خصوصی آمریکا کرده بود.
این هواپیما بدنه‌ای از الیاف کربن دارد. همان طور که از ظاهر آن پیداست، در واقع آمیزه‌ای از دو هواپیماست. همان طور که می‌دانید که فکر ساختن هواپیمای بزرگی به این سبک اصلا جدید نیست و در دهه‌های پیش تلاش‌هایی در این زمینه شده است.
این هواپیمای جدید راک (Roc) نام دارد. طول بال‌های (فاصله نوک بال‌های راست و چپ از هم) این هواپیما به اندازه یک استادیوم فوتبال آمریکایی، یعنی ۱۱۷ متر است.این در حالی است که همین شاخص در آنتونوف An-225 Mriya حدود ۸۸ متر است.
صدها نفر در محوطه بیرونی پرواز و فرود هواپیما ایستاده بودند و با شادی نظاره‌گر آزمایش موفق راک بودند.
همان طور که اشاره کردیم، هدف اصلی ساختن این هواپیما این است که بتواند محموله‌هایی سنگین‌تر از ۲۰۰ تن را به ارتفاع ۱۰ کیلیومتری زمین برساند. این محموله‌ها حامل‌های فضایی و پرتابه‌هایی هستند که می‌توانند ماهواره‌ها را وارد مدار کنند یا احیانا در آینده توریست‌های فضایی را به گردش کوتاهی گرد زمین ببرند.
در نخستین آزمایش هواپیمای راک به سرعت ۱۸۹ مایل در ساعت رسید و ۵ کیلومتر اوح گرفت و دو ساعت بعد بر زمین نشست.
پل الن، شرکت استراتولانچ را در سال ۲۰۱۱ تاسیس کرده بود. انتظار می‌رود که راک در سال ۲۰۲۰، نخستین موشک را حمل کند و به آسمان ببرد. پل الن در سال ۲۰۱۸ به خاطر ابتلا به بیماری لنفوم غیرهوجکینی درگذشت و نتوانست شاهد این پیروزی بزرگ باشد.

منبع یک پزشک
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12808
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها