ژاپنی‌ها به دنبال ساخت‌وساز روی ماه هستند

0 576
آژانس فضایی ژاپن (JAXA) قصد ساخت یک پناهگاه روی ماه را دارد و برای این کار می‌خواهد ناوگان روباتیک خود را راهی ماه کند.
آژانس فضایی ژاپن اعلام کرده که عملیاتی را برای آزمایش ماشین‌های سنگین روباتیک در خاک کشورش انجام داده است و حال قصد دارد ناوگان روباتیک خود را برای هدف نهایی ساخت پناهگاه به ماه بفرستد.
این پروژه که تاکنون سه سال روی آن تحقیق‌شده، حاصل همکاری بین آژانس اکتشاف هوا و فضا ژاپن، شرکت ساختمانی کاجیما (Kajima Corporation) و سه دانشگاه ژاپنی شامل موسسه فناوری شیبورا (Shibaura Institute of Technology)، دانشگاه الکتروارتباطات (University of Electro-Communications) و دانشگاه کیوتو (Kyoto University) است. اخیراً نیز این شرکت‌ها و مؤسسات آموزشی موفق شده‌اند به‌صورت آزمایشی ساخت‌وساز خودکاری را در سایت آزمایشی کاجیما انجام دهند.
مقامات آژانس هوا و فضای ژاپن در بیانیه‌ای اعلام کردند که یک بیل مکانیکی هفت تنی خودکار در این سایت به کار گرفته‌شده و توانسته است کار‌های تعریف‌شده‌ای ازجمله رانندگی در مسافت مشخص و تکرار عملیات روزمره را به‌خوبی انجام دهد. در این عملیات، کار‌هایی که مستلزم دقت بیشتری بوده، با کمک کنترل از راه دور توسط انسان انجام‌گرفته است.

مقامات این آژانس همچنین اعلام کردند که این بیل مکانیکی مجهز به ابزار‌های نقشه‌برداری و کنسول کنترل خودکار است. این ابزار‌ها به‌راحتی موقعیت مکانی و جهت‌گیری این بیل مکانیکی را به‌صورت خودکار اندازه‌گیری می‌کنند و تمامی آن‌ها به‌نوعی به هدایت از راه دور این مجموعه کمک می‌کنند.
این فرآیند عملیاتی به‌خوبی نشان داد که امکان ساخت قرارگاه در ماه با کمک فناوری و تجهیزات بدون سرنشین به‌خوبی وجود دارد.
جالب است بدانید که ارتباطات رادیویی میان زمین و ماه با دو ثانیه تأخیر برقرار می‌شود. به این معنا که هر دستوری که از زمین ارسال می‌شود، دو ثانیه طول می‌کشد که به سطح ماه برسد و توسط یکی از دستگاه‌ها به اجرا درآید. این در حالی است که فاصله میان زمین و ماه حدود ۳۸۴هزار کیلومتر است.

مقامات ژاسا ادعا می‌کنند که این بیل مکانیکی مجهز به فناوری تشخیص حرکت نیز هست و این امر موجب می‌شود که متناسب با شرایط سطح ماه و با هماهنگی با چندین ماشین دیگر کار کند. دانشمندان قصد دارند تا با ایجاد این پایگاه و سپس نصب پوشش محافظ که از خاک خود ماه یا رگولیت ساخته‌شده، انسان‌ها را در برابر تشعشعات سطح ماه و همچنین برخورد شهاب‌سنگ‌ها حفظ کنند.
این در حالی است که ژاسا قصد دارد تا سال۲۰۱۹ و با همکاری تویوتا (Toyota)، یک ماه نورد برای حمل انسان به ماه بفرستد. همچنین این آژانس در برنامه کاری خود می‌خواهد تا سال۲۰۳۰ فضانوردان خود را در ماه مستقر کند.
منبع خبرگزاری دانشجو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12804
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها