همکاری اسپیس‌ایکس با ناسا برای تغییر مسیر یک سیارک

0 446
تا دو سال دیگر ناسا (NASA) با همکاری شرکت اسپیس‌ایکس (Space X) اولین مأموریت جدی خود برای تغییر مسیر یک سیارک را آغاز خواهد کرد. مأموریتی که اولین قدم درراه ساختن یک سامانه ضد سیارک برای محافظت از زمین خواهد بود.
پروژه آزمایشی موسوم به دو آزمون هدایت سیارک (Double Asteroid Redirection Test) یا اختصاراً (DART) قرار است در ژوئن سال۲۰۲۱ مصادف با  تیرماه۱۴۰۰ با پرتاب یک ماهواره‌بر فالکن۹ از پایگاه هوایی وندنبرگ در کالیفرنیا آغاز شود. این مأموریتی خواهد بود که در طول آن ماهواره‌ای با کوبیدن خود به قمر کوچک سیارک۶۵۸۳ ،سیارک دایدموس، تلاش می‌کند تا این قمر کوچک را از مدار سیارک خود خارج کند.
این مأموریت که در نگاه اول بیشتر به داستان یک فیلم علمی تخیلی شبیه است، در حقیقت بخشی از تلاش ناسا برای به وجود آوردن راه‌حل اضطراری برای مقابله با خطر احتمالی سیارک‌هایی است که ممکن است روزی در مسیر برخورد با زمین قرار داشته باشند.
برنامه دارت  مأموریتی آزمایشی خواهد بود که ناسا امید زیادی به موفقیت آن بسته است. عملیاتی که قرار است در آن تکنیک ضربه‌گیر جنبشی (kinetic impactor technique) مورد آزمایش قرار گیرد. در صورت موفقیت، این پروژه مقدمه‌ای برای به وجود آمدن یک سامانه دفاع فعال ضد سیارک خواهد بود. 
این مأموریت توسط آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز (Johns Hopkins University) هدایت‌شده و از پشتیبانی مراکز تحقیقاتی ناسا مثل آزمایشگاه پیش‌رانش جت (Jet Propulsion Laboratory) و مرکز فضایی جانسون (Johnson Space Center) نیز برخوردار است. قمر کوچک سیارک دایدموس که به‌عنوان هدف انتخاب‌شده است، ۱۵۰متر طول دارد و در ابعادی مشابه بیشتر سیارک‌های خطرناکی است که ضمن عبور از کنار زمین می‌توانند خطرساز باشند.
ناسا می‌گوید که قصد دارد تا سیارک دادیموس را وقتی به فاصله ۱۱میلیون کیلومتری سیاره زمین رسید ره‌گیری کند. بر اساس اطلاعاتی که روی وب‌سایت پروژه دارت منتشرشده است، ماهواره‌بر فالکون۹ تا دو سال دیگر پرتاب می‌شود اما تا اکتبر سال۲۰۲۲ به هدف خود نخواهد رسید. زمانی که ماهواره محمول آن با سرعتی معادل ۶کیلومتر بر ثانیه به قمر این سیارک برخورد می‌کند. ماهواره ناسا پس از برخورد، سرعت حرکت این جرم فضایی را به‌اندازه یک درصد تغییر خواهد داد، تغییری که توسط تلسکوپ‌های زمینی مشاهده‌شده و نتایج آن موردبررسی قرار خواهد گرفت. به‌علاوه فضاپیمای دارت از موتورهای جدید نکست-سی (NEXT-C) ناسا استفاده خواهند کرد. موتورهایی که ناسا می‌گوید انعطاف‌پذیری و ماندگاری بیشتری به این فضاپیما برای انجام مأموریت خود خواهد داد.
در حال حاضر هزینه این برنامه چیزی حدود ۶۹میلیون دلار برآورد شده است که هزینه پرتاب ماهواره بر  را نیز شامل می‌شود. گفتنی است که موفقیت اخیر اسپیس‌ایکس در پرتاب دوم فالکن هوی و بازیابی هر دو تقویت‌کننده و مرحله اول ماهواره‌بر اصلی آن، راه را برای همکاری بیشتر میان این شرکت و ناسا هموار خواهد کرد. همکاری که به نظر می‌رسد در آینده گذشته از همکاری‌های تجاری در ایستگاه فضایی می‌تواند به پروژه‌های تحقیقاتی نیز گسترش پیدا کند. 
منبع خبرگزاری ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12798
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها