فضاپیمای رژیم صهیونیستی روی ماه سقوط کرد

0 722

مأموریت فضاپیمای برشیت (‌Beresheet) که شرکت خصوصی اسپیس‌آی‌ال (SpaceIL) و صنایع هوافضای رژیم صهیونیستی (Israel Aerospace Industries) آن را ساخته بودند، پنجشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ هنگام عملیات فرود روی سطح ماه شکست خورد. ارتباط این فضاپیما هنگامی ‌که ۱۴۹ متر با سطح ماه فاصله داشت قطع شد و این فضاپیما روی سطح ماه سقوط کرد و از بین رفت. با این شکست رژیم صهیونیستی برای ثبت نام خود در کنار ایالات‌متحده، شوروی و چین که توانسته‌اند فضاپیماهایی را به سلامت روی سطح قمر زمین فرود آورند ناکام ماند.

برشیت نخستین فضاپیمای متعلق به رژیم صهیونیستی و همچنین اولین فضاپیمایی بود که بخش خصوصی آن را راهی ماه کرد. داستان برشیت سال ۲۰۱۱ و از  زمانی آغاز شد که شرکت خصوصی اسپیس‌آی‌ال در رژیم صهیونیستی برای شرکت در  رقابت جایزه ایکس ماه گوگل (Google Lunar X prize) تأسیس شد. این رقابت در سال ۲۰۰۷ با همکاری بنیاد غیرانتفاعی جایزه ایکس (XPrize Foundation) و شرکت گوگل آغاز شد. قرار بود در این رقابت شرکت گوگل به نخستین شرکت خصوصی که بتواند فضاپیمایی را روی ماه فرود آورد و آن را ۵۰۰ متر روی سطح ماه حرکت دهد و تصاویر باکیفیتی از سطح ماه ارسال کند ۳۰ میلیون دلار جایزه می‌دهد. پس از چند بار تمدید، این رقابت سال ۲۰۱۸ میلادی بدون اینکه برنده‌ای داشته باشد پایان یافت؛ اما شرکت اسپیس‌آی‌ال و صنایع هوافضای رژیم صهیونیستی کار روی فضاپیمای ۱/۵ متری برشیت را ادامه دادند.

برشیت در ۲ اسفند ۱۳۹۷ (۲۱ فوریه ۲۰۱۹) با حامل‌ فضایی فالکون-۹ متعلق به شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) از مرکز فضایی کیپ کارناوال واقع در فلوریدا در ایالات‌متحده به فضا پرتاب شد. پس از پرتاب این فضاپیما، بنیاد جایزه ایکس اعلام کرد که یک میلیون دلار به سازندگان این فضاپیما اعطا خواهد کرد. بر اساس اعلام مسئولان بنیاد جایزه ایکس، با وجود فرود ناموفق قرار است این مبلغ به سازندگان داده شود. قرار بود برشیت پس از فرود روی ماه به مدت دو تا سه روز زمینی کار کند. کل هزینه‌های انجام این مأموریت که شامل هزینه پرتاب نیز می‌شود، ۱۰۰ میلیون دلار اعلام شده است.


منبع Space
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12784
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها