راز‌های جهان توسط یک ابرستاره جدید فاش شد

یک نور کیهانی که نشان‌دهنده تشکیل ابرستاره‌ای در همسایگی کهکشان راه شیری است، می‌تواند رازها و نحوه شکل‌گیری بسیاری از ستاره‌های عالم را برای ستاره شناسان مشخص کند.
این توده نور که دابلیو۵۱ (W. 51) نامیده شده منجر به شکل‌گیری ستاره‌ای بسیار بزرگ‌تر از خورشید خواهد شد.
این بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین توده ستاره‌ای در حال تشکیل در عالم هستی است که تا به امروز توسط ستاره شناسان شناسایی‌شده و مطالعه آن می‌تواند اطلاعات گسترده‌ای را در مورد راز‌ها و فرایند تشکیل ستاره‌ها برای انسان برملا کند.
توده یادشده حاوی مقدار زیادی گرما و نور است که بعد از تشکیل ستاره و سپری شدن عمر مفید آن منفجرشده و به شکل یک ابرنواخترها به حیات خود ادامه می‌دهد.
ستاره‌های غول‌پیکر کمتر از یک درصد از کل ستاره‌های موجود در جهان را تشکیل می‌دهند، ولی می‌توانند بر روی شکل‌گیری دیگر ستاره‌های کوچک‌تر از خود تأثیر بگذارند.
پژوهشگران مرکز علمی سوفیا (SOFIA) وابسته به ناسا (NASA) که در حال تحقیق در این زمینه هستند، معتقدند خورشید در مقایسه با این ابرستاره در حال تشکیل بسیار آرام‌تر و ساده‌تر است و با توجه به وجود ستاره‌های فراوانی که شرایطی مشابه با خورشید دارند، امروزه نکات مبهم چندانی در مورد نحوه شکل‌گیری و حیات آن‌ها باقی نمانده است.
اما ابرستاره در حال تشکیل دابلیو.۵۱ که در فاصله ۱۷هزار سال نوری از خورشید قرار دارد، عمدتاً از هیدروژن تشکیل‌شده و تحقیق در مورد آن نکات زیادی را در مورد نحوه تکامل ستاره‌های بزرگ عالم هستی آشکار می‌سازد. گفتنی است که جرم این ستاره حداقل ۱۰۰برابر خورشید است.
منبع خبرگزاری برنا