سرانجام وجود گاز متان در مریخ به اثبات رسید

0 690

تکه جدیدی از پازل مربوط به ناپدید شدن متان روی مریخ کشف شد. داده‌های گردآوری شده از مدار توسط آژانس  فضایی اروپا (ESA) مورد بررسی قرار گرفت تا هر گونه ارتباط با داده‌های جمع‌آوری شده از سطح این سیاره که توسط جستجوگر صورت گرفته بود، مشخص شود.
داده‌هایی که پیش از این توسط جستجوگر به‌دست آمده بود، نشان می‌داد که متان در اتمسفر مریخ وجود داشته، اما مارس اکسپرس که از طرف ESA مأموریت جمع‌آوری داده‌ها را بر ‌عهده دارد، نشان داد که هیچ متانی در این اتمسفر وجود ندارد.
اما اکنون تحلیل‌های دوباره‌ای که روی داده‌های ماهواره‌ای انجام شده، نشان می‌دهد که این گاز در واقع فقط در یک مکان و یک روز پس از خواندن داده‌ها توسط جستجوگر وجود داشته است.
در این تحلیل از یک روش جدید استفاده شده است که در آن صدها ارزیابی در مدت زمان کوتاهی جمع‌آوری می‌شود؛ این روش نسبت به روش‌های قبلی از دقت بالاتری برخوردار است.
با اینکه مجموعه داده‌های به‌دست آمده از جستجوگر و مارس اکسپرس، وجود گاز متان را ثابت می‌کند اما همچنان منبع این گاز به‌شکل یک معما باقی مانده است.
دانشمندان عقیده دارند که این متان می‌توانسته در داخل یخی که زیر پوسته مریخ قرار دارد، محبوس شده باشد و سپس به‌دلیل مواردی که در ساختار این پوسته وجود داشته، آزاد شده است.
در کل، مدرک و شواهد فعلی وجود گاز متان در کره مریخ را ثابت می‌کند که دلیل آن هم رویدادهای ژئوفیزیکی متناوبی است که باعث آزاد شدن این گاز از زیر پوسته این سیاره می‌شود.
به‌نظر می‌رسد که متان در تمام سطح مریخ ذخیره نشده، پس می‌توان نتیجه گرفت که ممکن است این سیاره زمانی قابل سکونت بوده باشد، اما با تمام داده‌هایی که به‌دست می‌آید باید قبول کرد که احتمال وجود حیات در این سیاره در حال حاضر اصلا امکان ندارد.


منبع شبکه خبری فناوری نوین
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12765
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها