ساخت پایگاه فضایی با استفاده از ربات‌های کارگر در ماه

کارشناسان آژانس فضایی ژاپن (JAXA) اعلام کرده اند در صدد اجرای طرحی برای استفاده از ربات‌ها برای ایجاد پایگاه فضایی در کره ماه هستند.
این پایگاه فضایی از راه دور و با هدایت و تنظیم ربات‌ها ساخته خواهد شد، کارشناسان پس از سه سال مطالعه برای اجرای این طرح در نظر دارند آن را در کره ماه انجام دهند، این طرح حاصل همکاری مشترک بین آژانس اکتشاف هوا و فضای ژاپن، شرکت ساختمانی Kajima corp و سه مرکز دانشگاهی در ژاپن است.
ربات‌های کارگر سازنده پایگاه در کره ماه می‌توانند با استفاده از ابزارسنجش و کنسول با قابلیت کنترل از راه دور تغییر موقعیت انجام دهند و به فعالیت در ماه بپردازند.
کارشناسان در نظر دارند سطح ماژول را با موادی ویژه بپوشانند که سبب محافظت از پایگاه کره ماه در برابر شهاب سنگ‌ها و اشعه‌های کیهانی شود.
در ساخت ربات‌های سازنده پایگاه در کره ماه از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها استفاده می‌شود و مدت زمان ارتباط بین پایگاه با کره زمین حدود ۲ ثانیه به طول می‌انجامد، به عبارت دیگر هر فرمان ارسالی از زمین حدود ۲ ثانیه طول می‌کشد تا به سطح ماه برسد.
میانگین فاصله بین زمین و ماه حدود ۳۸۴۰۰۰ کیلومتر است.

با توجه به پروژه مسکونی کردن کره ماه در سال‌های آینده، کارشناسان درصدد هستند تا پایگاه‌هایی ویژه برای اقامت فضانوردان در کره ماه احداث کنند که از آن‌ها در برابر گرد و غبار سطح کره ماه (رگولیت)، تابش‌های اشعه‌های کیهانی و برخورد شهاب سنگ‌ها محافظت کند، شهاب سنگ‌ها خطری بزرگ برای پایگاه‌های فضایی هستند و می‌توانند سبب تخریب و آسیب دیدن پایگاه و حتی به خطر افتادن جان فضانوردان شوند.
ایجاد هرگونه شکاف و حفره در پایگاه فضایی می‌تواند از دست رفتن اکسیژن و مرگ فضانوردان (درصورتی که پوشش محافظ برتن نداشته باشند) شود.
از جمله دیگر طرح‌های ژاپنی‌ها در پروژه‌های فضایی، ساخت خودرو‌های ماه نورد را می‌توان نام برد که برای حمل و نقل فضانوردان برسطح کره ماه و حتی در آینده سایر سیاره‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
با توجه به بازنشستگی ایستگاه فضایی بین المللی درسال ۲۰۲۴، ناسا در نظر دارد طرح ساخت پایگاه فضایی قمری به نام Gateway را اجرایی کند.
ساخت تجهیزات برای حفاری در کره ماه با استفاده از ربات‌ها و دیگر وسایل ساخته شده با استفاده از چاپگر‌های سه بعدی انجام می‌شود.
کارشناسان ژاپنی درنظر دارند از گرد و غبار و خاک سطح کره ماه برای مصالح مورد نیاز در ساخت پایگاه استفاده کنند.

منبع باشگاه خبرنگاران جوان