ادعای هند مبنی بر کشف پایگاه لیزری ضدماهواره در چین

در روزهایی که بحث جنگ فضایی و سلاح‌های ضدماهواره به سبب آزمایش سلاح ضدماهواره هند بالا گرفته است، تصاویری انتشار یافته که نشان می‌دهد در استان ژینجیانگ (Xinjiang) کشور چین یک پایگاه لیزری ضدماهواره وجود دارد. وینایاک بهات (Vinayak Bhat) تحلیلگر هندی تصاویر ماهواره‌ای در مورد تصاویر منتشرشده به چهار ساختمان اصلی با سقف‌های کشویی و دو گوی خلاء متصل به ساختمان‌ها اشاره می‌کند. بر اساس شکل و ابعاد سازه‌ها، بهات حدس می‌زند که این پایگاه ساطع‌کننده لیزرهای شیمیایی به وسیله فلزهای کمیاب زمینی از جمله نئودیمیوم (neodymium) می‌باشد. وی افزود که کوچک‌ترین این چهار ساختمان احتمالا برای ردیابی و دیگر سازه‌ها برای مورد هدف قرار دادن ماهواره‌ها استفاده خواهند شد. در تصاویر انتشاریافته، یک ژنراتور پالس‌های الکترومغناطیسی (EMP) نیز دیده می‌شود که که به نوبه خود می‌تواند یک سلاح ضدماهواره‌ای دیگر باشد که ماهواره را برای مدت زمان کوتاهی از کار بیاندازد. چین در گذشته ظرفیت‌های ضدماهواره خود را به اثبات رسانده بود اما اینکه هند بلافاصله پس از آزمایش سلاح ضدماهواره خود به وجود یک پایگاه در این کشور اشاره می‌کند، ممکن است برای دور شدن از مرکز توجه هم باشد.

منبع spacewar