نامزدهای فضانوردی در اتاق انزوا شروع به آزمایش کردند

سیروس برزو: دوره آزمایش‌های روانی داوطلبان فضانوردی که سال گذشته پذیرفته‌شده‌اند در شهرک ستاره‌ای در حومه مسکو آغازشده است. کنستانتین باریسف (Konstantin Borisov)، الکساندر  گوربانف (Alexander Gorbunov)، الکساندر  گربیونکین (Alexander Grebyonkin)، الکسی زوبریسکی (Alexei Zubritsky)، سرگئی میکایف (Sergey Mikayev)، کیریل پسکوف (Kirill Peskov)، اولگ پلاتونوف (Oleg Platonov) و یوگنی پروکوپیف (Evgeny Prokopyev) مرحله مطالعه ثبات عصبی و روانشناختی در شرایط سکوت و انزوا را با یک چرخه فعالیت در آزمایشگاه مخصوص آغاز کرده‌اند.
اهداف اصلی این مطالعه عبارت‌اند از ارزیابی پایداری روانی نامزدهای فضانوردی در شرایط خاصی از فعالیت حیاتی، تعیین سکون و پویایی در وضعیت تنش عاطفی و خستگی، مطالعه سبک فردی فعالیت نامزدهای فضانوردی، ویژگی‌های روان‌شناختی و توانایی انطباق فرد در شرایط شبیه‌سازی‌شده است.

آزمایش‌ها در یک اتاق ویژه در بخش پزشکی مرکز آموزش فضانوردان انجام می‌شود. در این اتاق، شرایط شبیه‌سازی‌شده زندگی پیچیده، مانند تحمیل شرایط غیرمعمول، فضای محدود، نور مصنوعی، فقدان ارتباط صوتی دو طرفه، فعالیت مستمر از لحظه بیدار شدن تا زمان خواب صورت می‌گیرد. پارامترهای اصلی محیط عبارت‌اند از: دمای هوا از ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد، فشار جو معادل فشار زمین و ترکیب هوای طبیعی.
در این دوره، داوطلبان به‌طور دقیق تحت نظر متخصصین، روانشناسان، پزشکان، مهندسین، مرکز آموزش فضانوردان هستند: ارتباط بین نامزدهای فضانوردی و کارشناسان تنها از طریق کامپیوتر انجام می‌شود. در طول چرخه آزمایش، کارشناسان از طریق دستگاه‌های تصویری مرتباً داوطلبان را تحت نظر دارند.

زندگی در محفظه انزوا بسیار پیچیده است و بعید به نظر می‌رسد هیچ‌گاه در طول پرواز فضایی چنین وضعیتی پیش آید اما تجربه ثابت کرده این تمرین می‌تواند حتی در پروازهای چندنفره مفید باشد و یک فضانورد در جو سنگین، قادر به انجام وظایف و کار خواهد بود و شرایط کاری را برای خود و همراهانش آسان‌تر کند.
الکساندر واسین (Alexander Vasin) سرپرست گروه آزمایشگر می‌گوید: «این انزوا به فضانورد قوت قلب می‌دهد که توانایی انجام کارهای مختلف را دارد. علاوه بر این در جریان کار، ما توصیه‌هایی برای هر یک از داوطلبان فضانورد داریم که به او کمک می‌کند تا اشتباهات و ضعف‌های خود را در نظر بگیرد و در طول آموزش حرفه‌ای خود، با کار بیشتر بر روی آنها، ضعف‌ها را  جبران کند.»

نخستین نفری که از گروه فضانوردان منتخب سال ۲۰۱۸ در این اتاق آزمایش شد، یوگنی پروکوپیف بود. وی به مدت ۶۴ ساعت، در معرض طیف گسترده‌ای از آزمون‌های روانی قرار گرفت. انجام وظایف حرفه‌ای، ورزش، فعالیت‌های مربوط به نظارت پزشکی از وضعیت جسمی او، حفظ آمار و ارقام، رویدادها خاطرات، انواع وظایف و کارهای خلاقانه و دادن گزارش ازجمله وظابف او بشمار می‌رفت.
کارشناسان مرکز آموزش فضانوردی از وضعیت او اظهار رضایت داشتند و به وی برای تحمل و صبر همچنین انجام کار درخور تحسین در اتاق سکوت و انزوا، نمره عالی دادند.

مرتضی

سلام
جا داره از طرف خودم و دوستانم که سایت و محتواهای بسیار ارزشمند شما رو دنبال میکنیم سپاسی ویژه از شما بزرگواران دست اندرکار داشته باشم.
قطعا جای اسپاش در ایران خالی بود و قطعا اسپاش تا همین جای کار هم نتایج فوق العاده ای رو خواهد داشت. به امید ادامه ی این قبیل کارهای ارزشمند