حاشیه‌های سیاستمداری که رئیس ناسا شد

سیروس برزو: جیمز فردریک بریدنستین (James Frederick Bridenstine) رئیس سازمان هوانوردی و فضایی آمریکا ناسا (NASA) ۱۵ ژوئن ۱۹۷۵ در آنه آبور (Ann Arbor) ایالت میشیگان (Michigan) متولد شد. فارغ‌التحصیل دانشگاه رایس (Rice) در رشته‌های اقتصاد، روانشناسی و کسب‌وکار و دارای کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی از دانشگاه کرنل است. وی گرچه به‌عنوان خلبان در نیروی دریایی آمریکا خدمت کرده و سابقه بیش از ۱۹۰۰ ساعت پرواز و ۳۳۳ فرود با جنگنده‌های هاوک ئی-۲ و هورنت اف/ای-۱۸ را در کارنامه دارد اما سال‌هاست که یک سیاستمدار عضو حزب جمهوری‌خواه آمریکا بشمار می‌آید و در سال ۲۰۱۲ به‌عنوان نماینده این حزب از ایالت اکلاهما به مجلس نمایندگان آمریکا راه یافت و در آنجا ریاست کمیته خدمات مسلح و کمیته علم، فضا و فناوری را بر عهده داشت. او همچنین مدتی مدیر اجرایی موزهٔ هوایی و فضایی و پلانتاریوم تولسا (Tulsa) بود.
انتخاب بریدنستین به‌عنوان رئیس ناسا موردانتقاد شدید سیاستمداران جمهوری‌خواه و دموکراتیک قرار گرفت زیرا آنها معتقد بودند ناسا باید توسط فردی اداره شود که یک “فضایی حرفه‌ای” باشد و نه یک سیاستمدار که تنها به دلیل نزدیکی به ترامپ انتخاب  شده است. منتقدان همچنین به عدم اعتبار مدرک بریدنستین در علوم و مهندسی اشاره می‌کردند. سناتور جمهوری‌خواه مارکو روبیو (Marco Rubio) معتقد بود که زندگی سیاسی بریدنستین می‌تواند بحث‌برانگیز باشد و روند تأیید را به تأخیر می‌اندازد و می‌گفت: «من فکر می‌کنم این امر می‌تواند برای برنامه فضایی ویرانگر باشد.» از سوی دیگر بیل نلسون (Bill Nelson) عضو دموکرات سنا از فلوریدا که خود سال‌ها قبل با شاتل به فضا سفر کرده متوجه شد که صفحه‌های فیس‌بوک (Facebook)، یوتیوب (YouTube) و توییتر (Twitter) بریدنستین، همچنین اکثر مصاحبه‌ها در زمانی که کنگره سابقه‌اش را برای رسیدگی به تاییدش موردبررسی قرار داده، حذف‌شده‌اند.
بریدنستین در سخنرانی‌های خود از هزینه‌های ناسا در مورد محیط‌زیست و آب‌وهوا انتقاد و از افزایش خصوصی‌سازی فعالیت‌های فضایی غیرنظامی و نظامی آمریکا حمایت کرده است.
همان‌گونه که کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند وی با نگاه تجاری و بهره‌برداری شرکت‌های خصوصی در مورد پتانسیل تجاری بهره‌برداری از منابع ماه، مسیر ناسا را از مأموریت درازمدت و فرستادن انسان به مریخ به‌سوی ماه تغییر داد گرچه بر سفر انسان به مریخ هم تمایل نشان می‌دهد.
در ۱ سپتامبر ۲۰۱۷، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا او را به‌عنوان مدیر ناسا معرفی کرد اما سنا از تأیید وی خودداری کرد و رأی آوردن او زمان زیادی برد. دلیل طولانی شدن تأیید او برای ریاست این سازمان مشکلی بود که برخی به صلاحیت علمی‌اش داشتند و به دلیل کمبود مدارک علمی اجماع رأی با دشواری صورت گرفت. او همچنین نقطه‌ضعف دیگری در پرونده داشت. وی و تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس در سال ۲۰۱۳ با دعوت شرکت نفت دولتی جمهوری آذربایجان به باکو سفرکرده بودند این سفر هزینه زیادی به وجود آورد  ضمناً آنها هدایای گران‌قیمتی هم گرفته بودند. بعد از افشای این مسائل، بریدنستین مجبور شد یک جفت قالی که چندین هزار دلار را به اهداکننده بازگرداند.
سرانجام بریدنشتین در ۱۹ آوریل سال ۲۰۱۸ توانست تأییدیه مجلس سنا را با رأی ناچیزی برای تصدی ریاست ناسا به‌دست آورد. او نخستین عضو کنگره آمریکا است که توانست رهبری ناسا را به‌دست بگیرد.