اولین پرتاب تجاری فالکن‌هوی با موفقیت انجام شد

0 828

نخستین پرتاب تجاری فالکن‌ هوی (Falcon heavy) پس از مدت‌ها انتظار بالاخره به وقوع پیوست. این حامل‌ فضایی که توسط شرکت اسپیس‌ایکس (Spacex)توسعه داده شده‌است یکی ازمهم‌ترین حامل‌های سنگین در آینده صنعت پرتاب‌های ماهواره‌ای است و از بسیاری از حامل‌های رقیب خود در سراسر دنیا از جمله سایوز‌های عملیاتی کنونی٬ آریان-۶ (Arian-6) و حتی دلتا-۴هوی (Delta-4 heavy) بسیار قوی‌تر و ارزان‌تر است. فالکن‌هوی نمونه توسعه یافته فالکن-۹ (Falcon-9) است. بدین صورت که شامل یک فالکن-۹ در قسمت مرکزی و دو تقویت کننده که هرکدام در اصل مرحله اول فالکن-۹ هستند. فالکن‌ هوی پیش از این از تمام آزمایشات خود سربلند بیرون آمده است. اخرین پرتاب این حامل در فوریه سال ۲۰۱۸ میلادی انجام شد که طی آن خودرو تسلا ایلان ماسک (Elon Musk) موسس اسپیس ایکس در مدار بیضوی خورشید قرار گرفت. 

این حامل فضایی قادر به حمل محموله‌هایی تا وزن ۶۳۸۰۰ کیلوگرم به مدار لئو و ۲۶۷۰۰ کیلوگرم به مدار ژئو است. فالکن هوی همچنین قادر به ارسال محموله‌های ۱۶.۸ تنی به مریخ است و با موفقیت این پرتاب بشر یک گام دیگر به رسیدن به مریخ نزدیک‌تر شد.

تنها محموله این پرتاب ماهواره مخابراتی مدار ژئو سعودی‌ها بود. این ماهواره عرب‌ست-۶ای (Arabsat-6A) نام دارد و توسط لاکهید مارتین (Lockheed martin) ساخته شده است. در سال ۲۰۱۵ شرکت عرب‌ست از امضای توافق‌نامه‌ای با لاکهید مارتین خبر داد که طی این قرارداد که رقم دقیق آن مشخص نیست بنا شد لاکهید مارتین دو ماهواره بزرگ مدار ژئو برای شرکت عرب‌ست بسازد. هر دو ماهواره از خانواده ای‌اس۲۱۰۰ (AS2100) لاکهید مارتین هستند که این خانواده یک پلت‌فرم برای ماهوره‌های مخابراتی مدار ژئو است. اولین مورد این قرارداد سعودی‌ژئوست (SaudiGeoSat) نام داشت که یک ماهواره مشترک بین عرب‌ست و هلاس‌ست (HellasSat) است. این ماهواره سال گذشته به فضا پرتاب شد.
عرب‌ست-۶ای ۶۰۰۰ کیلوگرم وزن دارد و طول عمر آن ۱۵ سال پیش‌بینی شده‌است. قرار است از این ماهواره به منظور ارائه خدمات به شبکه‌های تلویزیونی٬ تامین ارتباطات تلفنی و اینترنت برای اپراتور‌های تلفن همراه و همچنین ایجاد امکان برقراری ارتباطات امنیتی برای مشتریان در خاورمیانه٬ اروپا و افریقا به کار برود.
این پرتاب پنجشنبه ۱۱ آوریل (۲۲ فروردین) ساعت ۲۲:۳۵ به وقت گرینویچ (بامداد جمعه به وقت تهران) از مرکز فضایی کندی توسط حامل‌ فضایی فالکن‌هوی  انجام شد.

 
منبع space.skyrocket
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12733
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها