روسیه ماشین لباسشویی مخصوص سفرهای فضایی می‌سازد

0 672

شرکت RKK Energiya روسیه  به‌تازگی از برنامه خود برای توسعه و تولید نخستین ماشین لباسشویی مخصوص فضا خبر داده و اظهار داشته که این ابزار در سفر به ماه و سایر مسافرت‌های بین سیاره‌ای آینده مورداستفاده قرار خواهد گرفت.
ازآنجایی‌که یک ماشین لباسشویی معمولی برای کار کردن به مقدار زیادی آب و البته نیروی جاذبه وابسته است، استفاده از آن در سفرهای فضایی، هرچقدر هم که بهینه باشد، توجیه‌پذیر نبوده و به فناوری متفاوتی برای شست و شوی لباس در فضا نیاز است. مهندسین روسی نیز با آگاهی از این موضوع، ماشینی را در دست توسعه دارند که دی‌اکسید کربن حاصل از بازدم فضانوردان را جذب کرده و با قرار دادن آن تحت‌فشار، مایعی تولید می‌کند که می‌تواند برای شست و شوی لباس‌ها مورداستفاده قرار گیرد.
در حال حاضر فضانوردان امکان شست و شوی لباس‌های خود در فضا را ندارند و مجبورند تعداد محدودی از لباس‌ها را با خود به فضا برده و تنها در صورت کثیف شدن، لباس خود را عوض کنند. این موضوع علاوه بر ایجاد حس ناراحتی، خصوصاً در سفرهای طولانی‌مدت ریسک رشد میکروب‌های خطرناک در محیط بسته فضاپیما یا ایستگاه فضایی را افزایش داده و سلامت فضانوردان را به خطر می‌اندازد.
از طرفی وزن بالای لباس‌های موردنیاز فضانوردان نیز چالش دیگری است به‌طوری‌که طبق محاسبات انجام‌شده، سه فضانورد ساکن یک ایستگاه فضایی در طول سال به بیش از ۶۵۰ کیلوگرم لباس نیاز دارند که این رقم برای یک سفر اکتشافی دو ساله به مریخ، از مرز ۲ تن نیز تجاوز خواهد کرد؛ عددی که به‌تنهایی محاسبات مصرف سوخت فضاپیما را به‌کلی عوض می‌کند.
به همین خاطر استفاده از یک ماشین لباسشویی مخصوص می‌تواند علاوه بر بهبود بهداشت فردی و راحتی فضانوردان، سفرهای رفت و برگشتی ارسال محموله به ایستگاه فضایی را هم کاهش داده و در مصرف سوخت راکت‌ها صرفه‌جویی کند.
گفتنی است ناسا نیز پیش‌ازاین به فکر توسعه یک ماشین لباسشویی بسیارکم مصرف (آب و انرژی) برای استفاده در مدار پایین زمین افتاده بود که این طرح هنوز به نتیجه نرسیده است.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12711
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها