ماهواره‌های مخابراتی جدید برای تامین اینترنت پهن‌باند به مناطق محروم

0 447

چهار ماهواره مخابراتی شرکت O3B توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) به فضا پرتاب شدند. این ماهواره‌ها بخشی از منظومه ماهواره‌ای O3B هستند. O3B نام یک شرکت ارائه دهنده خدمات مخابراتی است که به اپراتور‌های تلفن همراه و تامین‌کننده‌های اینترنت خدمات می‌دهد. این شرکت متعلق به شرکت بزرگ‌تر لوکزامبورگی SES.SA است.
در واقع O3B مخفف عبارت (Other 3 billion) است که به معنی ۳ میلیارد دیگر است. این عبارت اشاره به ۳ میلیارد نفر از جمعیت انسان‌ها دارد که به اینترنت پهن‌باند دسترسی ندارند. هدف از ایجاد این ‌منظومه ارائه ایترنت پهن‌باند به این افراد است. قرار است ماهواره‌های این منظومه در دو نسل ساخته شوند. نسل اول توسط شرکت تالس آلنیا اسپیس (Thales alenia space) ساخته شده است و تعداد ماهواره‌های آن ۲۰ عدد بود. ۱۶ عدد از این ماهواره‌ها تا کنون طی چهار پرتاب از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ پرتاب شده‌بودند. این پرتاب آخرین ماهواره‌های این نسل را به فضا فرستاد. 
این ماهواره‌ها در مدار مئو و ارتفاع ۷۸۲۵ کیلومتری قرار گرفته‌اند. هرکدام از آن‌ها ۷۰۰ کیلوگرم وزن دارند و طول عمر‌ آن‌ها ۱۰ سال پیش‌بینی شده است. تجهیزات این ماهواره‌ها شامل ۲ پانل خورشیدی برای تامین انرژی٬ ۸ رانشگر هیدرازینی برای تعیین جهت و حرکت ماهواره‌ها و ۱۲ ترانسپاندر KA-band برای برقراری ارتباط و ارائه خدمات ماهواره‌ای است.
نسل دوم این ماهواره‌ها قرار است توسط بوئینگ (Boeing) ساخته شود. این ماهواره‌ها برخلاف نسل اول ۱۲۰۰ کیلوگرم وزن دارند و به ترانسپاندر‌های بیشتری مجهز هستند٬ هرچند از تعداد دقیق ترانسپاندر‌های آن‌ها اطلاعاتی در دسترس نیست. این ماهواره‌ها در ارتفاع نسل قبلی قرار می‌گیرند با این تفاوت که به جای صفر درجه با زاویه ۷۰ درجه در مدار قرار می‌گیرند تا مساحت بیشتری از زمین را پوشش بدهند. پرتاب این نسل قرار است از سال ۲۰۲۱ آغاز شود.
پرتاب این ماهواره‌ها پنجشنبه ۴ آوریل (۱۵ فروردین) ساعت ۱۳:۳۰ به وقت محلی (۲۱:۰۰به وقت تهران) از پایگاه فضایی گویان انجام شد. ارسال ماهواره‌ها توسط حامل‌ فضایی سایوز۲-آریان اسپیس (Soyuz2-arianspace) انجام شد که این حامل‌ها پروژه‌ای بین آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) هستند. هدف از این همکاری توسعه ماهواره‌بر سایوز-۲ روس‌ها و همچنین بهره‌مندی اروپاییان از این ماهواره‌برها در پایگاه فضایی گویان است.

 
منبع RocketLaunch.Live
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12703
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها