حامل فضایی هند با ۲۹ محموله خود راهی فضا شد

0 607

ماهواره‌بر PSLV هندی‌ها به همراه ۲۹ محموله خود راهی فضا شد. این پرتاب دوشنبه ۱ آوریل(۱۲ فروردین)ساعت ۹:۲۷ به وقت محلی(۳:۵۷ به وقت تهران)از مرکز فضایی ساتیش‌داوان (Satish Dhawan Space Centre) انجام شد.
محموله‌های این پرتاب متعلق به مشتری‌هایی از پنج کشور هند٬ آمریکا٬ سوئیس٬ لیتوانی و اسپانیا بودند.
مهم‌ترین این محموله‌ها ماهواره امی‌ست (EMISAT) متعلق به سازمان تحقیقات‌فضایی هند بود. ماهیت این ماهواره اعلام نشده اما مشخص است که این ماهواره از خانواده آی‌ام‌اس-۲ (IMS-2) است که یک خانواده از مینی‌ماهواره‌ها هستند. وزن این ماهواره ۴۳۶ کیلوگرم اعلام شده‌است و قرار است در مدار لئو قرار بگیرد.
دیگر محموله‌های این پرتاب ۴ ماهواره از خانواده‌ی لمیور-۲ (lemur-2) هستند که عکس خبر یکی از آن‌ها را نشان می‌دهد. لمیور-۲ یک منظومه ماهواره‌ای مدار لئو متعلق به شرکت آمریکایی اسپایر است که از آن به منظور هواشناسی و کنترل ترافیک کشتی‌ها استفاده می‌شود. ۱۰۲ ماهواره برای این منظومه در نظر گرفته‌شده‌است که با این پرتاب تا کنون ۹۹ مورد آن‌ها در مدار هستند البته ممکن است در آینده بازهم به تعداد آن‌ها افزوده شود. سه ماهواره بعدی قرار است امسال به وسیله ماهواره‌بر وگا (vega) پرتاب شوند. لازم به ذکر است که همه ماهواره‌های این منظومه به عنوان محموله‌های ثانویه به فضا پرتاب شده‌اند.
هرکدام از ماهواره‌های لمیور-۲ چهار کیلوگرم وزن دارند و مجهز به دو گیرنده به نام‌های STRATOS GPS و SENSE AIS هستند.
وظیفه محموله STRATOS GPS دریافت سیگنال‌های رادیویی از کشتی‌ها و مشارکت در فرایند راهنمایی آن‌ها در اقیانوس است. از ۷۸امین ماهواره به بعد٬ این منظومه مجهز به یک گیرنده ASD-B شده‌است که وظیفه آن دریافت سیگنال از هواپیماها و مشارکت در مسیریابی هواپیماها است.
محموله STRATOS GPS با دریافت سیگنال‌های جی‌پی‌اس از ایستگاه‌های زمینی و مشاهده تاثیر جو زمین روی این سیگنال‌ها اطلاعات دقیقی از دما٬ رطوبت و فشار نقاط مختلف زمین بدست می‌آورد.
ماهواره‌بر این پرتاب مدل QL حامل‌فضایی PSLV بود که مهم‌ترین ویژگی آن داشتن ۴ تقویت کننده است. این حامل‌ فضایی ۴ مرحله‌ای قادر به حمل تا ۱۲۰۰ کیلو‌گرم محموله‌ به مدار ژئو و ۳۸۰۰ کیلو‌گرم به مدار لئو است. این پرتاب ۴۷امین پرتاب این ماهواره‌بر بود که تا کنون ۴۴ مورد آن موفق بوده‌اند.
دیگر ویژگی متفاوت این پرتاب این است که آژانس فضایی هند برنامه دارد یک محموله کوچک تحقیقاتی خود را روی مرحله چهارم حامل‌ فضایی قرار دهد و با قرار دادن دو پانل خورشیدی برای تامین انرژی به مدت حداقل ۶ ماه از آن استفاده کند.
فرایند پرتاب به این صورت است که ابتدا ماهواره‌بر امی‌ست را در مدار ۷۸۰ کیلومتری قرار می‌دهد سپس تا ارتفاع ۵۰۴ کیلومتری پایین آمده و ۲۸ محموله دیگر را به مقصد می‌رساند و در نهایت مرحله چهارم تا مدار ۴۸۰ کیلومتری پایین آمده و در مدارش قرار می‌گیرد.

منبع RocketLaunch.Live
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12701
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها