1398/01/02

سفر در آسمان، پدیده‌های رصدی فروردین 98

در آستانه سال نو شمسی قرار داريم و مردم در تكاپوی برگزاری جشن سال نو هستند. به ‌زودی اول بهار فرا خواهد رسيد و خورشيد از نقطه «اعتدال بهاری» عبور خواهد کرد. در اين يادداشت درباره اعتدال بهاری، صورفلكی فصل بهار و پديده‌های رصدی فروردين 98 خواهيد خواند.
سفر در آسمان، پدیده‌های رصدی فروردین 98

مریم فخیمی: در آستانه سال نو شمسی قرار داريم و مردم  در تكاپوی برگزاری جشن سال نو هستند. به ‌زودی اول بهار فرا خواهد رسيد و خورشيد از نقطه «اعتدال بهاری» عبور خواهد کرد. در اين يادداشت درباره اعتدال بهاری، صورفلكی فصل بهار و پديده‌های رصدی فروردين 98 خواهيد خواند.

اعتدال بهاری چه نقطه‌ای است؟
به گفته ستاره‌شناسان، اعتدال بهاری نقطه‌ای است که مسير حرکت ظاهری خورشيد در آسمان (دايرة ‌البروج) با صفحه‌ استوای زمين تلاقی می‌كند. در اين هنگام مقدار پرتوهای خورشيدی که هر دو بخش از نيم‌کره‌ شمالي و جنوبی دريافت می‌کنند يکسان و طول شب با طول روز در تمام نقاط زمين برابر خواهد بود. از اين لحظه به بعد به مرور زمان طول روز بلند و طول شب کوتاه‌تر می شود. بنابراين نقطه‌ اعتدال بهاری که سرآغاز بهار در نيمکره‌ شمالی است در ساعت 1 و 28 دقيقه و 27 ثانيه بامداد پنجشنبه 1 فروردین به وقت تهران به وقوع خواهد پيوست و تحويل سال نو شمسی رخ خواهد داد.

صورفلكی بهاری
سفر در آسمان، پدیده‌های رصدی فروردین 98

دب اكبر يا خرس بزرگ كه در نيمه شمالی آسمان جای خوش كرده است ، سومين صورت فلكي بزرگ آسمان شب است كه پيدا كردنش در پهنه آسمان بسيار آسان است . اين صورت فلكی به شكل ملاقه و يا يك علامت سوال بزرگ است. بسياری از منجمان معتقدند دب اكبر اولين صورت فلكی ابداعی بشر است. هفت ستاره اصلي اين صورت فلكی راهنمای خوبی برای يافتن برخی ستاره‌ها و صور فلكی ديگر آسمان بهار است. در آسمان و با تاريك شدن هوا، اين ملاقه بزرگ را درست در شمال آسمان خواهيد يافت.

پدیده‌های رصدی فروردین 98

1 فروردین: ماه کامل، ابرماه. فاز ماه بدر در ساعت 6:13 رخ می‌دهد.
6 فروردین: همنشینی ماه و سیاره مشتری
8 فروردین:ماه در تربیع سوم
9 فروردین: همنشینی ماه و سیاره زحل
20 فروردین:همنشینی ماه و سیاره مریخ
22 فروردین: بیشترین کشیدگی غربی عطارد
30 فروردین:ماه کامل. ساعت 15:42

وضعیت سیارات
سیاره زیبای زهره با درخشش 3.8- ساعتی پیش از طلوع آفتاب در شرق آسمان قابل مشاهده است. سیاره سرخ فام مریخ را از غروب آفتاب تا ساعتی پیش از نیمه شب درغرب آسمان تماشا کنید. درخشندگی مریخ حدود 1.5 است. ساعتی بعد از نیمه شب تا پیش از طلوع خورشید فرصت مناسبی برای رصد غول گازی منظومه شمسی، سیاره مشتری در نیمه جنوبی آسمان است. درخشش مشتری 2- است. اما ارباب حلقه‌ها سیاره زحل، ساعتی بعد از سیاره مشتری درجنوب آسمان پدیدار می‌شود و تا صبح قابل رویت است.

داخلی | نجوم | رویدادها |