1398/01/04

سال 97 از نگاه اسپاش؛ کاوش‌های فضایی

فضا عرصه‌ای بدون مرز است که پس از گذشت بیش از نیم قرن از حضور در آن هنوز نسبت به گستردگی این پهنه اطلاعات ناچیزی از آن داریم. سال گذشته پایگاه تحلیلی خبری اسپاش تلاش کرد تا آخرین وقایع مرتبط با فعالیت کشورها در حوزه کاوش‌های فضایی را به اطلاع مخاطبین خود برساند. در ادامه مروری داریم بر خلاصه مهمترین...
سال 97 از نگاه اسپاش؛ کاوش‌های فضایی

فضا عرصه‌ای بدون مرز است که پس از گذشت بیش از نیم قرن از حضور در آن هنوز نسبت به گستردگی این پهنه اطلاعات ناچیزی از آن داریم. سال گذشته پایگاه تحلیلی خبری اسپاش تلاش کرد تا   آخرین وقایع  مرتبط با فعالیت کشورها در حوزه کاوش‌های فضایی  را به اطلاع مخاطبین خود برساند. در ادامه مروری داریم بر خلاصه مهمترین خبرهای منتشر شده توسط اسپاش در زمینه کاوش‌های فضایی طی سال 97. با کلیک بر روی عنوان خبر می‌توانید درباره آن  بیشتر بخوانید. استفاده از تصاویر تولید شده در اسپاش با ذکر عنوان اسپاش مانعی ندارد.

ژاپنی‌ها برای دومین بار موفق به نمونه‌برداری از سطح یک سیارک شدند

سال 97 از نگاه اسپاش؛ کاوش‌های فضایی

فضاپیمایی ژاپنی به‌تازگی نمونه‌ای کوچک از خاک سطح یک سیارک را برداشت کرد. این دومین بار است که بشریت موفق به دستیابی به چنین موفقیتی می‌شود. هم‌اکنون، نمونه‌های پیشین در مسیر بازگشت به زمین قرار دارند و پس از رسیدن به دست دانشمندان، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار خواهند گرفت. بررسی موشکافانه‌ی نمونه‌ها می‌تواند اطلاعات بی‌نظیری را درباره‌ی ترکیب شیمیایی سنگ‌های فضایی و همچنین نوع مواد موجود در روزهای اولیه‌ی پیدایش منظومه‌ی شمسی به ما بدهد. فضاپیمایی که نمونه‌ی سیارکی اخیر را برداشت کرده، هایابوسا ۲ (Hayabusa-2) نام دارد و متعلق به آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (JAXA) است. این فضاپیما، جانشین مأموریت اولیه‌ هایابوسا محسوب می‌شود که نخستین کاوشگری بود که نمونه‌های برداشت‌شده از یک سیارک را در سال ۲۰۱۰ به زمین ارسال کرد. هایابوسا ۲ در سال ۲۰۱۴ پرتاب شد و پس از سفر در فضا به مدت سه سال و نیم، در ژوئن ۲۰۱۸ به سیارکی به‌نام ریوگو رسید. این فضاپیما از آن زمان تاکنون در حال چرخش به‌دور ریوگو، تجزیه‌وتحلیل سطح آن و تمرین برای برداشت نمونه‌ی بزرگ اخیر بوده است. هایابوسا ۲ روز پنجشنبه، با روشن کردن موتور خود، نزول آهسته به سمت سطح ریوگو را آغاز کرد. فضاپیما، سپس با شناور شدن بر فراز سیارک، بازویی شیپورمانند را به درون زمین وارد کرد. به‌محض رخ دادن این اتفاق، جسمی گلوله‌مانند درون شیپور به طرف بیرون پرتاب شد، به درون سیارک فرو رفت و حجمی از گرد و خاک و قطعات را به پا کرد.

رونمایی از فضاپیمایی با پیشرانش نامحدود

سال 97 از نگاه اسپاش؛ کاوش‌های فضایی

شرکت امریکایی هانی‌بی رباتیکز (Honeybee Robotics) نمونه اولیه فضاپیمایی را ساخته است که با استفاده از پیشرانش بخاری به‌طور نامحدود از سیارکی به سیارک دیگر سفر می‌کند. این فضاپیما  به واین (WINE سرواژه World Is Not Enough به معنی جهان کافی نیست) موسوم شده است. واین برای تأمین سوخت موردنیاز خود از آب موجود در سنگ‌های سیارک‌ها استفاده می‌کند. ساخت این فضاپیما بر اساس سامانه پیشرانش بخاری که پژوهشگران در دانشگاه هوافضای امبری-ریدل (Embry-Riddle Aeronautical University)  ارائه کرده‌اند انجام شده است.  این طرح با حمایت سازمان ناسا (NASA) و با مشارکت شرکت تجهیزات بخاری لوئیزیانا (Louisiana Steam Equipment Company) انجام شده است. استفاده از منابع سوخت تجدیدپذیر برای کاوش‌های فضایی توجه بسیاری به خود جلب کرده است. با تأمین پیشرانش با بخار آبی که از سنگ‌های سیارک‌ها به دست آمده است، واین می‌تواند به صورت نظری تا زمان نامحدودی به حرکت ادامه دهد. این فضاپیما می‌تواند برای معدن کاوی سیارک‌ها استفاده شود.

چین برای نخستین‌بار در تاریخ در سمت پنهان ماه فرود آمد

سال 97 از نگاه اسپاش؛ کاوش‌های فضایی

چین سرانجام برای نخستین‌بار در تاریخ اکتشافات فضایی، کاوشگر Chang'e 4 را در سمت پنهان ماه فرود آورد. کاوشگر روباتیک چینی Chang'e 4 پنجشنبه صبح سوم ژانویه (۱۳ دی‌ماه) با موفقیت در دهانه‌ی ۱۸۶ کیلومتری فون کارمان فرود آمد و به نخستین سطح‌نشین تاریخ در سمت اسرارآمیز ماه تبدیل شد. چانگ‌ای ۴ در ماه‌های پیش‌رو با انجام اقدامات علمی مختلف به‌صورت بالقوه به دانشمندان کمک خواهد کرد تا ساختار، نحوه‌ی تشکیل و تکامل تنها قمر طبیعی زمین را به نحو بهتری درک کنند. چانگ‌ای ۴ با بهره‌گیری از ابزارهای خود می‌تواند خصوصیات محیط پیرامونش را با دقت بسیار بالا مشخص کند و به کاوش ترکیب سطح قمری و همچنین ساختار لایه‌ای زمین زیر پای فرودگر بپردازد. به‌گفته‌ی دانشمندان، چنین مشاهداتی می‌تواند به پژوهشگران کمک کند تا به‌نحو بهتری دریابند که چرا سمت‌های پیدا و پنهان ماه تا این حد با یکدیگر تفاوت دارند. به‌عنوان مثال، دشت‌های تیره‌رنگ آتشفشانی به‌نام «ماریا» بخش زیادی از سمت پیدا را پوشانده‌اند؛ اما تقریبا هیچ حضوری در سمت پنهان ماه ندارند. بااین‌حال، ما به‌لطف فضاپیمایی نظیر مدارگرد شناسایی ماه ناسا، تصاویر خوبی از فراز سمت پنهان قمری در اختیار داریم.

سرآغاز عصر حضور تاسواره‌ها در اعماق فضا با موفقیت مأموریت مارکو

سال 97 از نگاه اسپاش؛ کاوش‌های فضایی

موفقیت مأموریت دو تاسواره به نام مارکو (MarCO سرواژه  Mars Cubesat One به معنی تاسواره مریخ یک) را می‌توان سرآغاز عصر حضور تاسواره‌ها یا ماهواره‌های مکعبی در اعماق فضا دانست. تجربه موفق مارکو نشان داده است که می‌توان از تاسواره‌ها برای پشتیبانی مأموریت فضاپیماهای بزرگی مانند اینسایت استفاده کرد. همچنین این مأموریت نشان داده است که تاسواره‌ها قابلیت خوبی برای حمل دوربین‌های تصویربرداری و  ابزارهای علمی دارند و   می‌توان برای اهداف کاوشی در منظومه شمسی از ماهواره‌های مکعبی کوچک بهره گرفت. مأموریت این دو ماهواره مکعبی که مارکو-آ ( MarCO-A) و مارکو-بی ( MarCO-B) نام گرفتند، نخستین مأموریت تاسواره‌ها فرای مدارهای کم‌ارتفاع زمین و در اعماق فضا بوده است. این دو تاسواره به همراه فضاپیمای اینسایت (InSight) در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ راهی فضا شدند و در مسیر اینسایت به سمت مریخ آن را همراهی کردند. این دو تاسواره تا رسیدن به مریخ مسافت ۴۸۴ میلیون کیلومتری را به سلامت طی کردند. دو تاسواره مارکو به اینسایت متصل نبودند و هر کدام به صورت مستقل به سمت مریخ حرکت می‌کردند و می‌توانستند موقعیت و جهت‌گیری خود را تنظیم کنند.این دو تاسواره تصاویری از مریخ ارسال و در هنگام گذر از کنار سیاره مریخ داده‌هایی از جو آن تهیه کردند.

روسیه ایستگاه فضایی نزدیک به ماه راه‌اندازی می‌کند

سال 97 از نگاه اسپاش؛ کاوش‌های فضایی

رئیس شرکت روسکاسموس (Roscosmos) روسیه گفت: «مسکو نمی‌تواند به خود اجازه دهد در طرح ایستگاه فضایی نزدیک به ماه، بر اساس شروط آمریکا شرکت کند و احتمالاً طرح ملی در این زمینه ارائه خواهد داد.»
دیمیتری راگوزین (Dmitry Rogozin)، رئیس شرکت دولتی روسکاسموس روسیه، امروز اعلام کرد که این کشور نمی‌تواند به خود اجازه دهد که در طرح ایستگاه فضایی نزدیک به ماه، بر اساس شروط ایالات‌متحده شرکت کند.
راگوزین تأکید کرد: «روسیه نمی‌تواند به خراگوزین افزود: «این ایستگاه ممکن است با همکاری ناسا و همچنین با مشارکت کشورهای عضو گروه بریکس (BRICS) که شامل روسیه، برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی است ایجاد گردد. این مسئله در آینده نزدیک مشخص خواهد شد.»

هند کاوش در ماه را برای یافتن هلیوم ۳ آغاز می‌کند

سال 97 از نگاه اسپاش؛ کاوش‌های فضایی

سازمان پژوهش‌های فضایی هند اعلام کرده است ماموریت کاوشگر تحقیقاتی چاندرایان-۲ (Chandrayaan-2) که هدف آن کاوش در قسمت جنوب ماه است را ماه اکتبر پرتاب خواهد کرد.
ماموریت چاندرایان-۲ دومین کاوشگر جمع‌آوری اطلاعات از سطح کره ماه است و این نخستین بار است که یک کشور ماموریتی را در قسمت جنوب ماه انجام خواهد داد.
این ماموریت شامل یک فرودگر، یک مدارگرد و یک کاوشگر مستطیلی است که نیروی آن‌ها توسط انرژی خورشیدی تامین می‌شود. داده‌های جمع‌آوری شده توسط کاوشگر به فرودگر ارسال خواهند شد و سپس این داده‌ها برای تجزیه و تحلیل به سازمان پژوهش‌های فضایی هند ارسال خواهند شد.
کاوشگر چاندرایان-۲ دارای شش چرخ است. قرار است این کاوشگر پوسته ماه را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد تا آثاری از آب و هلیوم-۳ که یک ایزوتوپ مهم برای توسعه انرژی همجوشی روی زمین است، پیدا کند.