ساخت ماهواره دانشگاهی با کمک ناسا

0 833

پروژه‌های ساخت ماهواره دانشجویی با جدیت و با کمک سازمان‌های بزرگ دنبال می‌شود. در تازه‌ترین این پروژه‌ها دانشجویان مهندسی دانشگاه ویرجینیا (University of Virginia) به همراه دانشجویانی از دانشگاه اولد دومینیون (Old Dominion University) و ویرجینیا تک (Virginia Tech University) ماهواره‌های مکعبی خود را ساخته و برای قرار گرفتن در محموله‌های پرتاب ماه آینده به مقصد ایستگاه فضایی به شرکت نانورکس (NanoRocks) تحویل دادند. این ماهواره‌ها بخشی از ماموریت منظومه ماهواره مکعبی ویرجینیا هستند که یک پروژه مبتنی بر همکاری بین 4 دانشگاه ایالت ویرجینیا می‌باشد. سه ماهواره ساخته شده هرکدام ابعاد 4*4*4 اینچی داشته و 3 پوند وزن دارند و برای ماموریت اندازه‌گیری برخی خواص اتمسفر طراحی شده‌اند.

بنا به گفته ارین پوکت (Erin Puckette)، مدیر پروژه و دانشجوی سال چهارم هوافضای دانشگاه ویرجینیا، ساخت ماهواره‌ها با مشارکت دانشجویان حدودا سه سال به طول انجامیده است. این ماهواره‌ها قرار است توسط فضانوردان ساکن در ایستگاه فضایی در فضا رها شوند. ماهواره دانشگاه اولد دومینیون که یک ترمز پسایی دارد، 4 ماه در مدار باقی می‌ماند و سپس برای اندازه‌گیری متغیرهایی به اتمسفر نزدیک شده و نهایتا در جو نابود می‌شود. اما دو ماهواره دیگر تا دو سال در فاصله 250 مایلی از زمین باقی می‌مانند. این ماهواره‌ها داده‌های تهیه‌شده را به ایستگاه‌های زمینی در دانشگاه‌ها مخابره می‌کنند و تحلیل داده‌ها توسط ابزاری که در دانشگاه هامپتون (Hampton University) توسعه یافته انجام می‌شود.

علاوه بر 4 دانشگاه مذکور که با تشکیل کنسرسیومی در ساخت این ماهواره‌ها همکاری داشته‌اند، طبق گفته پروفسور کریس گوین (Chris Goyne) از دانشگاه ویرجینیا، برای توسعه ایستگاه زمینی با فعالان محلی آماتور در زمینه دریافت‌کننده‌های رادیویی همکاری صورت گرفته است. ماری سندی (Mary Sandy) مدیر کنسرسیوم انجام پروژه‌هایی از این دست را در آموزش ماموریت‌های فضایی و نحوه حل چالش‌های آن به دانشجویان موثر می‌داند.

بیش از 140 دانشجو از سال 2016 تاکنون در پیشبرد این پروژه بین دانشگاهی شرکت داشته‌اند. این دانشجویان رشته‌های فیزیک، مهندسی برق، مهندسی هوافضا، مکانیک و شیمی با سرپرستی اساتید دانشگاه‌ها و کارشناسان ناسا و نانورکس برای ساخت ماهواره‌ها تلاش کرده‌اند. پروژه ساخت این ماهواره‌های دانشجویی بخشی از برنامه پرتاب ماهواره‌های مکعبی ناسا می‌باشد که فرصت ساخت و پرتاب ماهواره‌های ساخته‌شده توسط دانشگاه‌ها، مدارس و سازمان‌های غیرانتفاعی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. ماهواره‌های مذکور قرار است در 17ام آوریل به مقصد ایستگاه فضایی پرتاب شوند.

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12677
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها