کمک سازمان فضایی اروپا به حضور بخش خصوصی در فضا

0 593

ظهور ماهواره‌های مکعبی و کاهش هزینه‌های پرتاب ماهواره به فضا به این معنیست که کسب و کارها، دانشگاه‌ها و شرکت‌های کوچک به زودی قادر به پرتاب ماهواره‌های کوچک خود خواهند بود. سازمان فضایی اروپا (ESA) نیز با در اختیار قرار دادن تاسیسات و آموزش‌هایی قصد دارد به این فعالان کمک کند. سازمان فضایی اروپا برای یاری‌رسانی به اکوسیستم نوظهور فضایی این قاره، دسترسی به ایستگاه‌های زمینی، اتاق‌های کنترل و آموزش‌های لازم برای شرکت‌هایی که قصد پرتاب ماهواره به فضا دارند را ارائه می‌کند.

توسعه ماهواره‌های مکعبی با ابعادی در حد چند سانتیمتر مکعب و فناوری‌های مینیاتوری به کار رفته در آن‌ها نشان می‌دهد که استارت‌آپ‌ها، دانشجویان و موسسه‌های تحقیقاتی می‌توانند ماهواره‌های خود را ساخته و به فضا پرتاب کنند؛ آن هم در حالی که با رواج یافتن پرتاب‌های دسته‌جمعی هزینه پرتاب به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. اما اکثر این تازه‌واردان صنعت فضایی برای در دست گرفتن کنترل ماهواره خود و برقراری ارتباط با آن به پشتیبانی و به صورت مشخص به ایستگاه زمینی احتیاج دارند. در این قسمت است که کارشناسان کنترل ماموریت سازمان فضایی اروپا در مرکز عملیاتی ESOC در شهر دارمشتات آلمان وارد عمل می‌شوند.  این مرکز به عنوان مرکز کنترل ماموریت اصلی سازمان فضایی اروپا، تاسیساتی با نام SMILE را راه‌اندازی کرده است.

پیر بارگلینی (Pier Bargellini) مسئول مدیریت تاسیسات زمینی ESA می‌گوید: «ما تاسیسات جدیدی با نام اختصاری SMILE را راه‌اندازی کرده‌ایم که شرکت‌ها را برای انجام ماموریت‌های فضایی‌شان یاری می‌کند.» آزمایشگاه SMILE که مخفف محیط آزمایشگاهی زیرساختی ماموریت‌های ویژه می‌باشد، یک ایستگاه کنترل انعطاف‌پذیر، تعدادی آنتن کوچک و آموزش‌هایی از طرف کارشناسان کنترل ماموریت ESA را در اختیار دانشجویان، کسب و کارها و استارت‌آپ‌ها قرار می‌دهد.

یکی از اولین مشتریان تاسیسات اسمایل، تیمی از محققین ESA خواهند بود که در همین سال ماهواره مکعبی OPS-SAT را در قالب یک ماموریت آزمایش فناوری به فضا ارسال خواهند کرد. البته این تاسیسات تاکنون نیز میزبان آزمایش‌هایی توسط یکی از دانشگاه‌های آلمان برای ساخت یک کاوشگر فضایی بوده است.

بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۷ انجام شد، ۸۳درصد کل ماهواره‌هایی که در این سال پرتاب شده بودند را ماهواره‌های مکعبی تشکیل می‌دادند و این درصد قطعا در سال‌های آتی افزایش خواهد یافت. بارگلینی با اشاره به اینکه ماهواره‌های کوچک در حال تغییر دادن فعالیت‌های فضایی در مقیاس جهانی هستند و فرصت‌های تجاری جدیدی را برای شرکت‌های اروپایی ایجاد می‌کنند افزود: «هدف ما این است که از نوآوری‌ها، ایده‌های جدید و دگرگونی ماموریت‌های فضایی حمایت کنیم و بر زمینه ماهواره‌های کوچک تمرکز داشته باشیم.»

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12666
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها