موضوع جایگاه و ارزش مقدمه معاهدات فضایی و هوایی، اگرچه منحصراً اختصاص به رشته حقوق هوافضا ندارد، ولی به چند دلیل حائز اهمیت بیشتر است.
حقوق هوافضا، به دلیل رشد و توسعه در بطن حقوق بینالملل، با معاهدات زیادی روبرو است. این معاهدات غالباً حاوی متنی ابتدایی، موسوم به مقدمه هستند که جایگاه و ارزش آنها کمتر توجه اندیشمندان حقوق هوافضا را به خود جلب کرده است. قضاوت درباره جایگاه و اعتبار مقدمات این معاهدات، برای حل مسائل حقوق هوافضا و بهویژه موضوعات جدید صنعتی، بسیار مفید به نظر میرسد. البته از نتایج این بحث در دو صورت دیگر نیز میتوان بهره گرفت: نخست، از جهت اعمال معاهدات عام بر موضوعات هوافضایی؛ دوم، از جهت اعمال قوانین و مقررات ملی، چراکه اسناد ملی هم در مواقعی حاوی متنی ابتدائی یا مقدماتی هستند. چنین روشی را برخی قوانین هواپیمایی در پیشگرفتهاند.
باری پیرامون این موضوع، چند پرسش وجود دارد. مقدمه چیست و حاوی چه چیزی میتواند باشد؟ آیا اعتبار و ارزش حقوقی دارد؟ اگر آری، تا چه اندازه؟ آیا ذاتاً ارزشمند است یا تنها ارزشی فرعی و کمکی دارد؟
– مقدمه، متنی است که پیش از نخستین ماده یک سند حقوقی، میآید و میتواند عنوان مشخصی (همچون پیمان شیکاگو۱۹۴۴) داشته باشد یا بدون عنوان (همچون پیمان رم۱۹۵۲) بماند. این بیان یا تقریر ابتدائی، بنیان و یا هدف قانون را شرح میدهد و گاه ممکن است مبیّن منافع مشترک دولتها، توفیقات بهدستآمده و حتی یک یا چند اصل حقوقی باشد. در معاهدات فضایی و هوایی، مقدمات حجم کوتاه و مختصری دارند.
– اختلاف و نزاع درباره میزان ارزش و اعتبار مقدمه دامنهدار است. در این رابطه مجموعاً سه نظریه خرد و اتمی را میتوان گزارش کرد: ۱) مقدمه بهعنوان سمبل قانون، ۲) مقدمه برای تفسیر قانون، ۳) مقدمه همچون مواد قانون یا جان قانون.
در رویکرد نخست، مقدمه سند، اگر هیچ قدرت حقوقی نداشته باشد، قدرتی بهشدت محدود دارد؛ در چنین رویکردی، مقدمات اغلب از عبارات انتزاعی استفاده میکنند و خیالهای شاعرانه پرورش میدهند. گویی که مقدمه با ذکر مزیت قانون و متقاعد کردن مردم، قانون مربوطه را به مردم میفروشد. دیوان دادگستری اتحادیه اروپا در پروندههای مختلفی مقدمه قوانین اروپایی را فاقد نیروی حقوقی الزامآور توصیف کرده و اتکا بر آن را خواه بهعنوان مبنایی برای انحراف یا عدول از مقررات قانون، خواه برای تفسیر آن مقررات، به شیوهای آشکارا مغایر با عبارات مقررات، ناممکن خوانده است.
اما در رویکرد دوم، مقدمه وسیلهای است برای حل ابهامات و کمک به دادگاه جهت انتخاب تفسیری از میان تفاسیر متعدد و ممکن. ظاهراً دیوان عالی هند، در سال۱۹۷۳، از این نظر تبعیت کرده است. دیوان عالی بر این باور است که مقدمه قانون اساسی، جزئی از آن است و دارای نیروی حقوقی است و اگرچه هسته قانون اساسی را تشکیل میدهد ولی بهتنهایی منبع اضافی و خود ایستایی برای حقوق نخواهد بود.
اگرچه دو رویکرد نخست اندکی به هم نزدیکاند ولی رویکرد سوم کاملاً از آن دو فاصله میگیرد. در این رویکرد، مقدمات نهفقط خود نیروی حقوقی الزامآور دارند و بهعنوان منبعی مستقل برای حقوق و تعهدات به شمار میروند، بلکه در رأس هرم هستند و موقعیت بالاتری را ازنظر مرتبه نسبت به مواد قانون تصرف کردهاند.
گمان میرود که کنوانسیون وین در خصوص حقوق معاهدات۱۹۶۹ با انتخاب رویکرد دوم، بهتمامی این مباحث نظری (البته در مقیاس حقوق معاهدات) پایان داده است، زیرا بر پایه این کنوانسیون، معاهده باید با حسن نیت و مطابق بامعنای معمولی که به اصطلاحات معاهده در سیاق آنها و در پرتوی مقصود و هدف آن (معاهده) داده میشود، تفسیر شود. ازنقطهنظر تفسیر معاهده، سیاق معاهده، علاوه بر متن، مقدمه آن را هم دربر میگیرد.
ولی به نظر میرسد که هیچیک از سه نظریه فوق، کامل نیستند و بهطور خاص، کنوانسیون وین درصدد بیان نوعی اَماره قانونی است؛ یعنی وین بر مبنای غلبه، فرض قابل بازگشت (revocable presumption) را بر این گرفته است که مقدمه یک معاهده میتواند وسیلهای برای تفسیر معاهده باشد. رویکرد موضوعی به مقدمات، نظریه چهارمی است که نویسنده مدافع آن است. در پرتوی این نظریه است که میتوان اعتبار مقدمه معاهدات هوایی و فضایی را موردسنجش قرارداد. عناصر این رویکرد، به شرح ذیل است:
۱- نگاه تاریخی به نحوه تدوین مقدمه: بر این اساس، باید دید که آیا مقدمه همانند سایر مواد معاهده و در کنار آن مواد، مورد مذاکره و توجه دولتها قرارگرفته یا بعد از اتمام مذاکرات مربوط به مواد معاهده، تدوین و ضمیمه معاهده شده است؟
۲- محتوای معاهده: محتوای معاهده، فاکتور بسیار مهمی به شمار میرود؛ بیگمان مقدمه اگر مبیّن هدف معاهده باشد، بهسختی میتوان آن را نادیده گرفت، زیرا چه تفاوتی دارد که این هدف ذیل یک ماده مشخص بیاید یا در مقدمه به آن اشاره شود؟ نفی صورتگرایی و فرمالیسم حقوقی. به نحو همین، اگر مقدمه حاوی یک یا چند اصل حقوقی باشد، بهسادگی نمیتوان آن را کنار گذاشت.
۳- نوع گزاره: نوع گزاره نیز اهمیت فراوان دارد. حقوق برای گزارههای هنجاری بیش از گزارههای توصیفی ارزش و احترام قائل است و ازاینجهت باید دید که مقدمه معاهده حاوی چه نوع گزارههایی است. بهویژه گزارههای هنجاری جدیت بیشتری نسبت به گزارههای توصیفی دارند و خود نوعی حکم قانونی بهحساب میآیند.
۴- اصلاحناپذیر بودن مقدمه: اصلاحناپذیر بودن یک مقدمه، بیشترین ارزش و اعتبار را به آن میدهد و بهترین دلیل تفوق مقدمه بر مواد معاهده و بنیادین بودن مندرجات آن تلقی میشود. چنین فاکتوری میتواند مقدمه را بهعنوان منبعی مستقل و اضافی برای حقوق و تعهدات توصیف کند.
۵- توجه بهقاعده تفسیری هر معاهده: باید دید که استناد به مقدمه و استفاده از آن، تا چه اندازه باقاعده تفسیری مندرج در معاهده سازگار است و آیا معاهده مربوطه صرفاً به یک قاعده تفسیری ویژه رضایت داده است؟ البته همه معاهدات قاعده تفسیری مخصوص ندارند.
۶- توجه به ایمنی و امنیت هوایی: این فاکتور برای حقوق هوافضا بیشترین اهمیت را دارد، زیرا استناد به مقدمات نباید ایمنی و امنیت هوانوردی را با خطر روبرو کند.
۷- اوضاعواحوال قضیه: اوضاعواحوال قضیه نیز سهم مهمی در این رابطه دارند؛ در هر مورد باید دید که تا چه اندازه استناد به مقدمات و استفاده از آنها برای حل مسئله ضروری است.
– بعد از ضرورت نگاه موضوعی به مقدمه معاهدات، این مسئله باقی میماند: نویسندگان و محاکم تا چه میزان از مقدمه معاهدات فضایی و هوایی برای توجیه نظرات خود بهره گرفتهاند؟
باید گفت، در حال حاضر، استفاده از مقدمه معاهدات فضایی و هوایی و استناد به آنها، بهعنوان یک روش تفسیری در آثار برخی نویسندگان دیده میشود که ازجمله میتوان به تفسیر معنای شیء فضائی در کنوانسیون مربوط به مسئولیت بینالمللی در مورد خسارت وارده بهوسیله اشیای فضائی و همچنین استناد به اصل جبران خسارت، مندرج در مقدمه پیمان یکسانسازی برخی مقررات حملونقل هوایی بینالمللی مونترال۱۹۹۹، اشاره کرد. بههرحال مطالعات و تحقیقات دیگری برای تحصیل نتایج بهتر و بیشتر لازم است تا معلوم شود که در عمل دادگاهها چه مقدار از مقدمه معاهدات فضایی و هوایی برای آبرومند کردن آرای خود استفاده کردهاند.
منبع
جهان اقتصاد
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12616
دفتر مطالعات فضایی اسپاش به عنوان تنها نهاد مطالعاتی خصوصی در بخش فضایی ایران به همت جمعی از روزنامهنگاران، کارشناسان و دلسوزان حوزه فضایی به عنوان یکی از خدمات ارئه شده توسط دفتر مطالعات فضایی راهاندازی شد.
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
ورود از طریق اکانت گوگل
وارد شدن
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها