اهمیت داده‌های سنجشی تجاری در هواشناسی

0 594

مدیر جدید سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) و رییس بازنشسته بخش علوم زمین ناسا، در نشستی بر اهمیت خرید داده‌های ماهواره‌ای تجاری تهیه‌شده از زمین برای تقویت سامانه‌های ماهواره‌ای سازمان‌های خود تاکید کردند. نیل جیکوبز (Neil Jacobs) نایب رییس بخش تجاری سنجش از دور NOAA و مایکل فریلیچ (Michael Freilich) مدیر بخش علوم زمینی ناسا انتظار دارند که برنامه‌های آزمایشی سازمان‌هایشان برای خرید داده‌های تجاری در آینده به برنامه‌هایی کامل و تثبیت‌شده تبدیل شوند. جیکوبز دقیقا روز قبل از این نشست که در تاریخ 26 فوریه برگزار شد به عنوان جانشین تیموتی گالادت (Timothy Gallaudet) رییس قبلی نوآ انتخاب شد.

جیکوبز می‌گوید: «به عقیده من صنعت ماهواره‌های مکعبی تازه در حال اوج‌گیری می‌باشد و داده‌هایی که در این صنعت ارائه می‌شوند، به خصوص داده‌های انحطاط رادیویی GPS بسیار ارزشمند هستند.» سازمان نوآ در حال حاضر در دومین مرحله برنامه داده‌های هواشناسی تجاری خود قرار دارد. بر اساس این برنامه در سپتامبر ۲۰۱۸ قراردادهایی با شرکت‌های ژئواپتیکس (GeoOptics)، پلنت آی‌کیو (PlanetIQ) و اسپایر (Spire) منعقد کرد. این شرکت‌ها داده‌های انحطاط رادیویی GPS را به نوآ ارائه می‌دهند؛ بدین معنی که میزان انحراف سیگنال‌های GPS را در هنگام عبور از اتمسفر  اندازه‌گیری می‌کنند و اطلاعاتی از قبیل دما و فشار به الگوهای هواشناسی اضافه می‌نمایند.

جیکوبز کیفیت داده‌های دریافتی از ماهواره‌های تجاری را در حدّی می‌داند که منظومه ماهواره‌ای هواشناسی کازمیک (COSMIC) در صورت لغو نشدن می‌توانست ارائه دهد. این برنامه قرار بود به صورت مشترک بین آمریکا و تایوان انجام شود اما پس از تامین نشدن بودجه برای انجام فاز دوم لغو شد. وی قصد دارد نهایتا داده‌های هواشناسی تجاری را تنها به عنوان یک مشتری همچون مشتریان احتمالی دیگر این شرکت‎ها دریافت کند. البته جیکوبز به قطعنامه ۴۰ سازمان جهانی هواشناسی اشاره نکرد. طبق این قطعنامه باید کشورها داده‌های هواشناسی را به صورت رایگان با یکدیگر شریک شوند. شرکت‌ها نگران هستند که عمل به این قطعنامه یعنی نوآ باید داده‌هایی که از آن‌ها خریداری می‌کند را به صورت رایگان در اختیار کشورهای دیگر قرار داده و میزان مشتریان را کاهش دهد.

ناسا نیز در آگوست سال گذشته برنامه خود را برای خرید داده از دیجیتال گلوب (DigitalGlobe)، پلنت و اسپایر اعلام کرد. این قراردادها که شامل یک قرارداد ابتدایی یک ساله با امکان تمدید برای ۴ سال می‌باشند، با هر شرکت به مبلغ ۷میلیون دلار منعقد شده‌اند. در این همکاری‌ها دیجیتال گلوب و پلنت تصاویر ماهواره‌ای، و اسپایر داده‌های انحطاط رادیویی GPS برای ناسا فراهم می‌کنند. به گفته فریلیچ ناسا در قرارداد یک‌ساله، میزان سودمندی داده‌های تهیه‌شده را بررسی می‌کند و سپس برای تمدید قراردادها تصمیم می‌گیرد.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12591
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها