تصاویر فضایی (28) + عکس

0 814

امیرحسین مجیدیان: با نزدیک شدن به سال نو و شروع مسافرت ها، تصمیم گرفتیم که امروز تصاویر فضایی را از بین عکس ها و تصاویری انتخاب کنیم که در داخل کشور ثبت شده است.به راستی که تصاویر جذاب و بکری از طبیعت زیبای کشور شکار شده است.تصاویر امروز به کوشش و ذوق امیر ابوالفتح است. وطن خود را دوست می داریم و به آن افتخار می کنیم. 

1- رد گذر زیبای ستارگان در شب فیروز کوه: این عکس زیبای نجومی در آّبان سال 93 در نزدیکی رشته کوه های البرز گرفته شده است.در تصویر ستاره ی قطبی در وسط گردش مشخص است.

2-دریاچه ی نمک در دشت کویر

وسیعترین کویر ایران که از دامنه‌های جنوبی البرز تا مرکز ایران گسترش دارد. طول آن ۸۰۰ کیلومتر و عرض آن در حدود ۶۰۰ کیلومتر می‌باشد. مساحت دشت کویر در حدود ۷۷، ۶۰۰ کیلومتر مربع است. در غرب این کویر دریاچه نمک قرار دارد

این بیابان یکی از قطب‌های حرارتی زمین محسوب می‌شود. دمای آن در تابستان به ۵۰ درجه می‌رسد و گاهی اختلاف دمای بین روز و شب به ۷۰ درجه سانتیگراد می‌رسد. قسمت عمده آن را باتلاقهای وسیع فرا گرفته‌اند و در حاشیه پوشیده از تپه‌های ماسه‌ای و ارتفاعات پراکنده است؛ و پوشش گیاهی آن عمدتاً از نوع گیاهان شور پسند (هالوفیت) است.

3-کوه استوار دماوند: در این تصویر دماوند همیشه دوست داشتنی، نماد پر غرور وطن عزیزمان ایران را می بینیم که در سکوتی جذاب در میان چرخش ستارگان قرار دارد.
کوه دَماوَند کوهی در شمال ایران است که بلندترین کوه ایران و بلندترین قلهٔ آتشفشانی آسیا است. دماوند دومین کوه بلند فلات ایران و خاورمیانه است. دماوند در پاره مرکزی رشته‌کوه البرز در جنوب دریای خزر جای دارد. از دیدگاه تقسیمات کشوری، در بخش لاریجان شهرستان آمل در استان مازندران قرار دارد. به هنگام صاف و آفتابی‌بودن هوا، از شهرهای تهران، ورامین، قم و همچنین کرانه‌های دریای خزر قابل رؤیت است.

4- البرز پاییزی: علی رغم سفر های نوروزی، به جرات میتوان گفت که سفر زمستانی در دل مناظر برفی، حال و هوایی طراوت انگیز و به یاد ماندنی دارد. در این عکس نجومی ابوالفتح به شکار رد ستارگان در دامنه های سفید پوش البرز پرداخته است.
از دید چینه‌شناسی و زمین‌ساخت (تکتونیک)، رشته کوه البرز به سه بخش خاوری (شرقی)، مرکزی و باختری (غربی) بخش‌بندی می‌شود. البرز باختری از رودخانه آستاراچای تا دره سپیدرود، البرز مرکزی از دره سپیدرود تا دره فیروزکوه و رود تالار، و البرز خاوری از دره فیروزکوه تا گرگان‌رود و مرز خراسان کشیده شده است.

5- آبشار مارگون در پهنه ی گردش انجم: این آبشار شهر سپیدان تلالو و جلوه ای خاص به خودگرفته است و غوغایی از زیبایی ها و عظمت باشکوه ایزدی را جهانیان یادآور شده است. 

آبشار مارگون (انگلیسی: Margoon Waterfall) یکی از زیباترین آبشارهای کشور ایران می‌باشد و در مجاورت شهر سپیدان، در مرز استان فارس و استان کهگیلویه و بویراحمد واقع گردیده است. این آبشار در حقیقت سرچشمه رودخانه است و در بالای کوه هیچ رودخانه‌ای نیست، بلکه از بدنه دیواره صخره‌ای کوه، بیش از چند هزار چشمه وجود دارد که آب از آنها به بیرون ریخته می‌شود. از این حیث این آبشار هم بزرگترین و هم مرتفع‌ترین آبشار چشمه‌ای در جهان است.

منبع
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1257
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها