بزرگترین رادیو تلسکوپ جهان در استرالیا و جنوب آفریقا ساخته می‌شود

گروهی از مهندسان و دانشمندان استرالیا زیرساخت‌های محلی را برای بزرگترین رادیو تلسکوپ جهان طراحی می‌کنند تا پروژه یک میلیارد دلاری آرایه کیلومتر مربعی (Square Kilometre Array, SKA) یک گام به واقعیت نزدیک‌تر شود.
SKA  صدها برابر سریع‌تر از نمونه‌های پیشین جزئیات بی سابقه‌ای از کیهان را کشف خواهد کرد. این تلسکوپ به پرسش‌هایی از قبیل چگونگی شکل‌گیری ستارگان و کهکشان‌ها پس از بیگ‌بنگ، چگونگی عملکرد گرانش و همچنین امکان وجود حیات بر روی سیاره‌های دیگر پاسخ خواهد داد. آنتن‌های قدرتمند این مجموعه در دو فاز شامل استرالیا و جنوب آفریقا قرار خواهند گرفت.این کشورها مناطقی دارند که از شرایط ایده‌آل برای این رادیوتلسکوپ برخوردارند که به دور از تداخلات الکترونیکی چون تلفن‌های موبایل هستند.
امکانات فوق‌العاده کامپیوتری، ساختمان‌ها، سایت نظارت و جاده‌ها، توزیع برق و داده‌ها همه توسط مشارکت تیم طراحی زیرساختار این پروژه یعنی شرکت مهندسی Aurecon و به رهبری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی همسود استرالیا (CSIRO) طراحی شده است.
آنتونی شینکل(Antony Schinckel) مدیر پروژه گفت: «این مجموعه چالش‌های فنی منحصر به فردی دارد. ما در حال آماده‌سازی سایت محل احداث برای میزبانی از آنتن‌های این پروژه در استرالیا هستیم. این آنتن‌ها  132 هراز فرکانس پایین که مقدار قابل توجهی داده از کیهان است را دریافت خواهند کرد.»
حجم اطلاعاتی که از دیش‌ها تولید می‌شود برابر با چندین پتابیت بر ثانیه و یا در حدود 100 برابر  ترافیک جهانی اینترنت است. ابررایانه متعلق به رادیو تلسکوپ «آرایه کیلومتر مربعی» با انجام یک میلیون تریلیون محاسبه در ثانیه، داده‌های عظیم تولید شده را پردازش خواهد کرد. برای اینکه ابررایانه این حجم از داده‌ را از دیش‌ها دریافت کند، به کارگذاری 65000 کابل فیبر نوری نیاز است.
به گفته مهندس ارشد پروژه، به حداقل رساندن نویزهایی که توسط سیستم‌های مختلف رصدخانه تولید می‌شود بزرگترین چالش این طرح است. بدین منظور ابرکامپیوتر اختصاصی و دستگاه‌های محاسباتی در یک محفظه قرا گرفتند تا نویزهای احتمالی کاهش یابند. این کار برای اجتناب از تداخل در سیگنال‌هایی که از کیهان می‌رسد ضروری است.
دیوید لاچتی (David Luchetti) مدیر بخش استرالیا می‌گوید:«در حالی که تیم CSIRO-Aurecon در طرح‌های زیربنایی در سایت استرالیا کار می‌کنند، گروه دوم، در حال طراحی زیرساخت برای سایت SKA در آفریقای جنوبی است.»
در این پروژه 47 سازمان و 500 مهندس و دانشمند از 20 کشور برای ساخت و طراحی تجهیزات آن همکاری می‌کنند. دولت استرالیا و اتحادیه اروپا سرمایه‌گذاران این پروژه هستند. انتظار می‌رود احداث این مجموعه در سال 2020 آغاز شود.

منبع http://www.spacedaily.com