آخرین آزمایش‌های فضاپیمای دراگون قبل از پرتاب سرنشین‌دار

0 637

مدل سرنشین‌دار کپسول فضایی دراگون (dragon) در یک پرتاب آزمایشی بدون سرنشین توسط اسپیس ایکس (spacex) و با ماهواره بر فالکون۹ بلوک۵ (falcon9 block-5) به ایستگاه فضایی ارسال شد. این پرتاب در تاریخ ۲ مارس (۱۱ اسفند) ساعت ۱۱:۱۸ دقیقه به وقت تهران انجام شد.

البته در این مأموریت یک مانکن  همراه ۲۰۰ کیلوگرم بار به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده می‌شود و شش روز بعد باز ‌می‌گردد. طبق اعلام اسپیس ایکس، این مانکن بالباس فضانوردی زنانه به آسمان می‌رود و هدف از ارسال این آزمایش، تضمین امنیت کپسول برای فضانوردان است. همچنین این مانکن مجهز به حسگرهای مختلف است و هرگونه تغییرات ناگهانی در شرایط فضاپیما را رصد می‌کند.
در آینده‌ای نزدیک ماهواره‌بر فالکون و فضاپیمای دراگون جایگزین شاتل‌های بازنشسته خواهند شد. در سال ۲۰۱۰ و در طی دو فاجعه برای شاتل‌های چلنجر و کلمبیا و مرگ ۱۴ فضانورد٬ ناسا تصمیم به بازنشستگی شاتل‌های فضایی خود گرفت. از آن زمان تا کنون رفت و آمد فضانوردان ناسا به ایستگاه فضایی توسط ماهواره‌بر و فضاپیمای سایوز از خاک روسیه٬ توسط آژانس فضایی روسیه (roscosmos) صورت می‌گیرد و آمریکا خود قادر به ارسال فضانوردانش به فضا نیست. ولی ظهور اسپیس ایکس و معرفی پروژه‌های دراگون و فالکون نوید این را می‌دهند که به زودی ارسال فضانوردان آمریکا از خاک خود آمریکا انجام خواهد گرفت. 
فالکون-۹ یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای به طول ۷۰ متر و قطر ۳.۷ متر است. مرحله اول این ماهواره‌بر چندبار مصرف است و پس از هر بار پرتاب دوباره به زمین بازگشته و پس از سوخت‌گیری و بازسازی‌های مورد نیاز دوباره استفاده می‌شود. فالکون۹ استفاده شده‌ در این پرتاب از نوع بلوک ۵ است که بر خلاف دیگر مدل ها که تنها قادر به دو بار استفاده‌اند می‌توان آن‌را تا ده بار پرتاب کرد. اسپیس ایکس ادعا کرده قادر است تنها ۳۶ ساعت پس از پرتاب این ماهواره‌بر را مجددا بازسازی و سوخت گیری کند.

پس از بازنشستگی شاتل ناسا تصمیم گرفت به جای این که خود به تنهایی اقدام به طراحی و تولید فضاپیمای جدید کند آن‌را با بخش خصوصی شریک شود. حاصل همکاری ناسا و اسپیس ایکس فضاپیمای دراگون است. کار طراحی و ساخت فضاپیمای دراگون در سال ۲۰۱۴ با ۲.۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ناسا توسط اسپیس ایکس آغاز شد. این فضاپیما قادر به حمل ۷ فضانورد و مدل باربری آن قادر به حمل ۳۳۰۷ کیلوگرم محموله به ایستگاه فضایی هستند. پس از این پرتاب آزمایشی در ماه جون سال جاری قرار است اولین پرتاب سرنشین‌دار این فضاپیما به همراه ماهواره‌بر فالکن-۹ انجام شود.
هدف اسپیس ایکس از ساخت فالکن و دراگون نه تنها ارسال نیرو و بار به ایستگاه فضایی بلکه رسیدن به مریخ و عمق فضا است. ماهواره‌بر فالکن-۹ می‌تواند محموله‌هایی با جرم ۴ تن به مریخ ارسال کند.

 
منبع spacelaunchschedule
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12533
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها