دریافت عوارض بزرگراه‌ها در هند بر پایه ناوبری ماهواره‌ای

0 523

اقتصاد هند سالیانه مبالغ کلانی را به دلیل ترافیک و راه‌بندان‌های طولانی خسارت می‌بیند. اگر باجه‌های دریافت عوارض در بزرگراه‌ها حذف شود تردد خودروها روان‌تر می‌شود. به همین دلیل هند تصمیم دارد سامانه‌ای نوین مبتنی بر ناوبری ماهواره‌ای برای دریافت عوارض بزرگراه‌ها با همکاری روسیه راه‌اندازی کند. برای این منظور وسایل نقلیه به ابزارهایی الکترونیکی مجهز می‌شوند که با استفاده از سامانه ناوبری روسی گلوناس (GLONASS) حرکت خودرو را ثبت می‌کند. ساخت این ابزارها الکترونیکی را بخش سامانه‌های حمل‌ونقل شرکت  خصوصی روسی آرتی-اینوست (RT-Invest Transport Systems) بر اساس قراردادی که سازمان بزرگراه‌های ملی هند (National Highway Authority of India به‌اختصار NHAI)  با این شرکت منعقد کرده بر عهده داشته است. با این سامانه، دریافت عوارض به صورت الکترونیکی انجام و باجه‌های سنتی جمع‌آوری عوارض برداشته خواهند شد. این سامانه قرار است در مسیر بزرگراهی بین دهلی‌نو و مومبای (بمبئی) که بیش از ۱۴۰۰ کیلومتری طول دارد فعال شود. به گفته مسئولان هندی، اگر این تجربه موفق باشد، استفاده از این سامانه به دیگر بزرگراه‌های هند توسعه داده خواهد شد.

شرکت آرتی-اینوست سابقه توسعه سامانه‌ای برای جمع‌آوری الکترونیکی عوارض در روسیه با نام پلاتن (Platon) را در کارنامه خود دارد. سامانه دریافت عوارض پلاتن از سال ۲۰۱۵ میلادی در روسیه راه‌اندازی شد. با استفاده از این سامانه، خودروهای سنگین به ازای هر کیلومتر طی شده در بزرگراه که با ابزارهای نصب‌شده روی این خودروها ثبت می‌شود مبلغی را به عنوان عوارض پرداخت می‌کنند. علت دریافت عوارض از خودروهای سنگین در روسیه با استفاده از این سامانه آن است که بخش زیادی از آسیب به جاده‌ها به دلیل عبور خودروهای سنگین ایجاد می‌شود.

در هند ۱۲ هزار جاده با اخذ عوارض وجود دارد. این کشور مشغول به‌روزرسانی شبکه حمل‌ونقل خود است. بزرگراه‌های بسیاری در این کشور در دست احداث و یا توسعه هستند و همین طور استانداردهای حمل‌ونقل در این کشور دارند بازتعریف می‌شوند.


منبع sputniknews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12532
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها