نرم‌افزار شبیه‌ساز ماهواره بومی سازی شد

محققان پژوهشگاه فضایی ایران موفق به بومی‌سازی نرم‌افزار شبیه‌ساز ماهواره شدند. این سامانه نرم‌افزاری امکان شبیه‌سازی فرآیند طراحی تا پرتاب ماهواره را در فضای آزمایشگاهی ممکن می‌کند.
پیمان نیک‌پی، مدیر پژوهشکده سامانه‌های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران، دیروز در مراسم رونمایی از سامانه نرم‌افزاری شبیه‌ساز ماهواره، همزمان با افتتاح آزمایشگاه مرجع سازگاری الکترومغناطیسی، اظهار داشت: «استفاده از نرم‌افزارهای شبیه‌ساز ماهواره‌ای در جهت تحلیل عملکرد از ابتدای فعالیت برای طراحی و ساخت ماهواره، موردنیاز است.»
وی گفت: «سامانه نرم‌افزاری شبیه‌ساز ماهواره یک بسته نرم‌افزاری است که امکان بررسی جامعی از طراحی و شرایط عملکرد زیرسیستم‌های ماهواره‌ای را برای مهندسان و محققان حوزه فضایی به‌منظور صحه‌گذاری تهیه ماهواره فراهم می‌کند.»
نیک‌پی صحت‌سنجی سطوح زیرسیستم‌ها و سیستم‌های سامانه‌های فضایی و زمینی را در طول عملکرد ماهواره از لحظه پرتاب تا پایان مأموریت و نیز بررسی عملکرد هر زیرسیستم به‌صورت مستقل را باهدف مواجهه با خطاهای احتمالی ازجمله اهداف این پروژه عنوان کرد و ادامه داد: «سامانه طراحی‌شده قادر به تعیین و کنترل وضعیت و موقعیت تخمین گر مدار، حسگرها، عملگرها و الگوریتم‌های کنترل وضعیت سامانه‌های ماهواره‌ای است.»

محمد حسین  فاخری وایقان
محمد حسین فاخری وایقان

نام این نرم افزار شبیه ساز ماهواره ای را بگویید تا علاقه مندان به فضا هم از این نرم افزار استفاده کنند.