واگذاری پروانه فعالیت اپراتور ماهواره مخابراتی

0 423

محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه افتتاح آزمایشگاه مرجع سازگاری الکترومغناطیسی که در پژوهشگاه فضایی ایران برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: «درحال حاضر بخش خصوصی به‌شدت در حال مذاکره برای حضور در این پروژه است تا بتوانند ماهواره‌ای را تهیه‌کرده و در مدار ژئو قرار بدهند تا به این واسطه مدار ما ثبت شود.
حقوق فرکانسی یک کشور یا اپراتور در یک نقطه مداری یک حق دائمی و یا حق مالکیت نیست و بلکه یک حق استفاده مشروط است به این معنی که یک کشور یا اپراتور به‌شرط استفاده مداوم از یک نقطه مداری که پیش‌تر موفق به ثبت آن شده، حقوق فرکانسی آن نقطه را در اختیار خواهد داشت و در غیر این صورت اگر برای مدت بیش از سه سال به هر دلیلی نتواند از حقوق فرکانسی شبکه ماهواره‌ای که در یک موقعیت مداری ثبت کرده استفاده کند، آن شبکه فرکانسی حذف خواهد شد و امتیاز مدار یا فرکانس ثبت‌شده، لغو خواهد شد.»
وی ادامه داد: «پس از در مدار قرار نگرفتن دو ماهواره پیام و دوستی می‌توان از تجربیات به‌دست‌آمده استفاده کرد و به پیشرفت در حوزه فضایی سرعت بیشتری بخشید.»
آذری جهرمی با اشاره به این‌که آینده ایرانیان در صنعت فضایی، آینده روشنی خواهد بود گفت: «امروز چرخه آزمایشگاه AIT پژوهشگاه فضایی تکمیل شد.»
وزیر ارتباطات تصریح کرد: «این آزمایشگاه، کامل‌ترین مجموعه آزمایشگاهی صنعت فضایی است که البته می‌تواند به بخش‌های دیگر کشور مانند مخابرات کمک کند. همان‌طور که پیش‌تر گفتم برنامه فضایی به جدیت دنبال می‌شود، تجربه‌هایی که از ماهواره‌های دوستی و پیام کسب کردیم، به‌سرعت آنالیز و به شکل مدون در آمد تا در مجموعه وزارت دفاع که مأموریت ساخت ماهواره‌بر را برعهده داشت و مجموعه فضایی که ساخت ماهواره وظیفه‌اش بود مورداستفاده قرار گیرد.»
وی در خصوص این‌که آیا بر اساس معادلات بین‌المللی، حالا که دو ماهواره دوستی و پیام در مدار قرار نگرفته‌اند آیا فضای رزرو شده، از ایران پس گرفته می‌شود گفت: «اختصاص نقطه مداری، مربوطه به ماهواره‌های ژئو و زمین آهنگ است که در ارتفاعات بالای مدار قرار می‌گیرند. ماهواره پیام و دوستی ماهواره‌های لئو یا مدار پایین هستند که اصطلاحاً به آن‌ها خورشید آهنگ می‌گویند. دو ماهواره پیام و دوستی ارتباطی به نقطه مداری نداشتند.»
وزیر ارتباطات افزود: «نقاط مداری رزرو شده تا دو سال آینده به نام ایران است چون یک ماهواره اولیه در مدار قرارگرفته است. امیدواریم با تلاشی که انجام می‌شود در مهلت مقرر ماهواره را در مدار قرار دهیم.»
آذری جهرمی تأکید کرد: «هم‌اکنون بحث ساخت ماهواره ژئو در پژوهشگاه فضایی در حال پیگیری است. البته بحث جدی که پیش روی ماست، در اختیار داشتن یک ماهواره ملی و یک ماهواره بومی است. ماهواره بومی با توانمندی داخلی ساخته می‌شود، اما ماهواره ملی را باید با همکاری بین‌المللی خریداری کرد.»

منبع خبرگزاری ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12510
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها