افق‌هایی نو در کشف سیاره‌های فراخورشیدی با طیف‌نگار جدید

0 473

ابزاری نوین با فراهم کردن امکان طیف‌نگاری بسیار دقیق افق‌هایی نو برای تلسکوپ‌های جوینده سیاره‌های فراخورشیدی گشوده است.

این ابزار شانه‌ای فرکانسی (frequency comb) است که به دقت فرکانس‌های مختلف نور را اندازه می‌گیرد و آستروکمب (astrocomb) نام‌گذاری شده است. این شانه فرکانسی حدود ۵هزار دندانه فرکانسی یا رنگ دارد و برای طیف‌نگاری در محدوده فروسرخ از طول موج ۸۰۰ تا ۱۳۰۰ نانومتر به کار گرفته شده است.

ابعاد این ابزار فقط ۶۰ در ۱۵۲ سانتی‌متر است و برای کار مداوم در مناطق دورافتاده مقاوم است. آستروکمب را موسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا (National Institute of Standards and Technology به‌اختصار NIST) ساخته است. این ابزار برای نخستین‌بار دقت لازم برای تشخیص سیاره‌های فراخورشیدی در گردش به دور ستاره‌های کوتوله سرخ که تابش آن‌ها در محدوده فروسرخ قوی‌تر است را فراهم می‌کند. گردش سیاره به دور ستاره باعث تغییرات کوچکی در فرکانس‌های نوری طیف دریافتی آن می‌شود و با تشخیص این تغییرات می‌توان پی به وجود سیاره و ویژگی‌های جرم و مدار آن برد.

ستاره‌های کوتوله سرخ کم جرم و خنک‌‌تر هستند و ۷۰ درصد ستاره‌های کهکشان را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل این ابزار جدید امکان کشف سیاره‌های فراخورشیدی بسیار بیش‌تری به اخترشناسان می‌دهد. این فناوری امکان تشخیص سیاره‌هایی هم‌اندازه با زمین در گردش به دور کوتوله‌های سرخ را می‌دهد که تشخیص آن‌ها با فناوری‌های کنونی سخت یا غیرممکن بود.

منبع Phys
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12504
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها