سفر در آسمان، پدیده‌های رصدی اسفند

0 1,123

مریم فخیمی: هنوز یک ماه تا پایان زمستان باقی است اما ساعتی بعد از نیمه شب به آسمان که نگاه کنید ستاره‌های بهاری را خواهید دید که از نیمه شرقی آسمان پدیدار می‌شوند. این خبر خوشی است برای آنان که در انتظار بهار و روزهای طولانی هستند. در این یادداشت درباره وضعیت سیارات و پدیده‌های رصدی اسفند خواهید خواند.

وضعیت سیارات
بامداد این روزها، پیش از ساعت 6 صبح از خواب بیدار شوید، از جنوب شرق تا جنوب آسمان را با دقت بنگرید تا سه سیاره زیبا را ببینید. در افق جنوب‌شرق جرمی بسیار نورانی خواهید دید، این نگین فریبنده سیاره زهره است که از هر ستاره‌ای در آسمان درخشان‌تر است. کمی آنسوتر از زهره، نزدیک افق جنوب، ارباب حلقه‌ها سیاره زحل را خواهید یافت. کمی دورتر از زحل یک سیاره درخشان دیگری خواهید دید. مشتری، غول منظومه شمسی اگرچه بزرگترین سیاره سامانه خورشیدی است اما درخشش کمتری از سیاره زهره دارد. و سیاره مرموز مریخ، این سیاره را بعد از غروب آفتاب در نزدیکی‌های غرب آسمان می‌توان پیدا کرد، سیاه‌ای که با رنگ سرخ درخشان خیلی آسان‌یاب است.

پدیده‌های رصدی اسفند

1 اسفند – صورت فلکی باشکوه عقرب، با ستاره سرخ رنگش به آسمان صبحگاهی بازگشته و ساعاتی پیش از طلوع آفتاب در جنوب آسمان قابل رویت است. سیاره مشتری هم در اطراف عقرب خودنمایی می‌کند.
1 اسفند- با تاریک شدن هوا، حدود ساعت 19، دسته صورت فلکی دب‌اکبر شمال‌شرق آسمان را نشان می‌دهد.
3 اسفند – ساعتی پیش از نیمه شب، ماه را در صورت فلکی سنبله و اندکی بالاتر از ستاره سماک‎اعزل خواهید دید. سماک اعزل درخشان‌ترین ستاره سنبله است.
5 اسفند – سیاره عطارد در بیشترین کشیدگی شرقی است – ساعت ۰۴:۵۵
8 اسفند – حدود یک ساعت قبل از طلوع آفتاب مقارنه زیبای ماه و سیاره مشتری را در جنوب آسمان ببینید.
11 اسفند – در جنوب‌شرق آسمان مقارنه ماه و سیاره زحل را خواهید دید. ساعت ۰۴:۱۸
12 اسفند – در جنوب‌شرق آسمان مقارنه نزدیک ماه و سیاره زهره را تماشا کنید. ساعت ۰۵:۰۲
16 اسفند- هلال اول ماه رجب. ساعت 18:25
22 اسفند – ساعت 18:31 مقارنه ماه و ستاره نارنجی رنگ چشم گاو (الدبران) را می‌توان دید. الدبران ستاره درخشان صورت فلکی گاو نر است.
27 اسفند- مقارنه ماه و ستاره سفیدرنگ قلب‌الاسد را خواهید دید. ساعت 20:30