جدیدترین ماموریت فضایی ناسا شناخت آغاز و تکامل جهان خواهد بود

جدیدترین مأموریت فضایی ناسا باهدف شناخت آغاز و تکامل جهان انجام خواهد شد. فضاپیمای SPHEREx در طول مأموریت دو ساله خود ۳۰۰ میلیون کهکشان و ۱۰۰ میلیون ستاره را در کهکشان راه شیری بررسی خواهد کرد.
مأموریت SPHEREx جدیدترین مأموریت فضایی ناسا محسوب می‌شود که عمر این مأموریت دو ساله بوده و باهدف شناخت آغاز و تکامل جهان انجام می‌شود. در این مأموریت عناصر مشترک حیات در کهکشان راه شیری موردبررسی قرار می‌گیرد تا درک دقیقی از آغاز و تحول جهان به‌دست آید. در این مأموریت آسمان هستی بی‌کران توسط نور مادون‌قرمز رصد خواهد شد تا مشخص شود از ۱۰ میلیارد سال قبل تاکنون چه میزان اطلاعاتی از مواد تشکیل‌دهنده حیات در کهکشان راه شیری باقی‌مانده است. فضاپیمای SPHEREx از جدیدترین فناوری‌های حوزه هوا و فضا ساخته‌شده و در طراحی آن از ماهواره‌ها و فضاپیماهای ارسالی به مریخ الگو گرفته‌شده است.

ناسا قصد دارد فضاپیما SPHEREx را در سال ۲۰۲۳ به فضا پرتاب کند و تاکنون ۲۴۲ میلیون دلار بودجه برای این مأموریت تعیین‌شده است که این میزان به‌غیراز هزینه‌های پرتاب خواهد بود. از فعالیت این فضاپیما در فضا می‌توان به بررسی ۳۰۰ میلیون کهکشان و بررسی ۱۰۰ میلیون ستاره در کهکشان راه شیری اشاره کرد. فضاپیما SPHEREx در هر دوره ۶ ماهه یک بار آسمان را رصد می‌کند تا با پایان مأموریت دوساله خود بتواند تمامی جهت‌های آسمانی را بررسی کرده باشد. این فضاپیما برای شناخت حیات و پیدایش سیاره‌ها، مولکول‌های ارگانیک و آب موجود در مناطق تولد ستارگان را موردبررسی قرار خواهد داد.

منبع گجت نیوز