آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا: چین، روسیه، ایران و کره شمالی تهدیدهای فضایی به شمار می‌آیند

0 605
آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا (Defense Intelligence Agency) با انتشار گزارشی با عنوان چالش‌های امنیتی در فضا اعلام کرد فضا جهان مدرن را توانمند می‌کند و اگر آمریکا امیدوار به رهبری در آینده است باید پیشرفت‌هایش را در این حوزه حساس و حیاتی حفظ کند.
مقامات آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا پس از انتشار این گزارش با خبرنگاران درباره تهدیدهای پیش روی حاکمیت آمریکا در فضا صحبت کردند. در این گزارش به جزئیاتی درباره فضا و تهدیدهای پیش روی آن‌که چالشی مهم برای آمریکا و متحدانش است، اشاره‌شده است. این گزارش بر توانمندی‌های در دست توسعه در چین و روسیه متمرکز می‌شود اما تهدید فضایی ایران و کره شمالی را نیز نادیده نمی‌گیرد.

این آژانس در تازه‌ترین گزارش خود این احتمال را مطرح کرده است که روسیه به دنبال
توسعه تسلیحات انرژی هدایت‌شونده ازجمله انواع لیزری است که قابلیت انهدام
ماهواره‌های دشمن یا تخریب حسگرهای آنها را دارد.
همچنین ادعاشده که قرار است روسیه یک سامانه لیزری در اختیار نیروهای
هوافضای این کشور قرار دهد که می‌شود از آن در عملیات‌های ضد ماهواره
استفاده کرد.
این گزارش همچنین روسیه را به توسعه فناوری با کاربرد دوگانه متهم می‌کند که قابلیت حمله و از کار انداختن ماهواره‌ها را دارد.

مقامات رسمی آمریکا اعلام کردند توانمندی‌های مستقر در فضا بسیار مقرون‌به‌صرفه تر شده و استفاده از آن‌ها به لحاظ فنّاوری آسان‌تر شده است و چین و روسیه از این موضوع برای به چالش کشیدن برتری آمریکا در فضا استفاده می‌کنند. روسیه و چین برنامه‌هایی فعال برای مقابله در فضا دارند. یکی از مقامات بلندپایه آژانس اطلاعات دفاعی پنتاگون گفت دو کشور برنامه فضایی توانمند و قوی را در دستور کارشان دارند و این توانمندی‌ها به ارتش آن‌ها قدرت فرماندهی و کنترل نیروهایشان را در سراسر جهان می‌دهد و با افزایش آگاهی محیطی آن‌ها قادر به نظارت ، ره‌گیری و هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی و متحد آمریکا هستند.

این مقام بلندپایه تأکید کرد: « دکترین روسیه و چین تأکید دارند  فضا ازلحاظ جنگ مدرن بسیار مهم است و توانمندی‌های مقابله در فضا را به‌عنوان ابزارهایی برای کاهش کارآمدی نیروهای آمریکایی و متحد آمریکا می‌بینند.»
وی افزود چین برتری فضایی را بخشی از توانمندی برای کنترل فضای اطلاع‌رسانی قلمداد می‌کند که مؤلفه‌ای کلیدی در جنگ مدرن است. روسیه نیز فضا را به‌عنوان حوزه‌ای جنگی می‌بیند و پیروزی در این میدان نبرد در جنگ‌های آتی تعیین‌کننده خواهد بود. چین و روسیه توانمندی‌های مقابله در فضای خود ازجمله حامل‌های مستقر در زمین، ارسال پارازیت به ماهواره‌ها و برعکس، سلاح‌های انرژی هدایت‌شونده از زمین و بسیاری از تسلیحات دیگر را تولید کرده‌اند.
ایران و کره شمالی توانمندی خود در ارسال پارازیت بر روی ماهواره‌ها را نشان داده‌اند و توانمندی‌های پرتاب‌های فضایی مستقل دارند. آمریکا فعال‌ترین ماهواره‌ها را در فضا دارد و چین و روسیه پس‌ازاین کشور هستند. برتری آمریکا چالشی برای روسیه و چین است و مقامات پنتاگون اعلام کردند انتظار دارند این دو کشور به توسعه توانمندی‌های خود برای مقابله با توانمندی‌های آمریکا ادامه دهند.
منبع خبرگزاری صدا و سیما
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12401
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها