نایت اسکای (Night Sky)؛ رصد آسمان و لمس ستارگان

0 1,833
اپلیکیشن نایت اسکای (Night Sky) امکان رصد آسمان با گوشی را فراهم می‌کند و برنامه نجومی کاملی است.
اگر به نجوم علاقه دارید یا صرفاً می‌خواهید نام شیء نورانی موجود در آسمان شب را بدانید، نایت اسکای قطعاً برایتان مفید خواهد بود. نایت اسکای برنامه‌ایی کامل برای آشنایی با صُوَر فلکی و اشیای موجود در آسمان است که طراحی کاربرپسند و کارکرد مناسبش حتی برای افرادی جذاب است که به نجوم علاقه ندارند. این اپلیکیشن فقط برای آی‌او‌اس (iOS) عرضه‌شده؛ اما یکی از نمونه‌های مشابه آن استار واک۲ (Star Walk 2) است که برای هر دو سیستم‌عامل اندروید و آی‌او‌اس در دسترس است. در ادامه، امکانات نایت اسکای را معرفی می‌کنیم.
رصد
قسمت اصلی این برنامه، بخش رصد یا همان صفحه‌ی اصلی‌اش است. در این قسمت، به‌طور کامل آسمان و اجزایش را تماشا می‌کنید. طراحی این قسمت، از انیمیشن‌ها گرفته تا جزئیات، بسیار عالی است. یکی از ویژگی‌های جالب این بخش، امکان استفاده از حرکت گوشی برای کنترل زاویه‌ی دید است که با دکمه‌ی مشخص‌شده در شکل راست، فعال یا غیرفعال می‌شود. اینجا می‌توانید در بخش دلخواهتان زوم کنید و با انتخاب هر شیء اطلاعات بیشتری درباره‌اش کسب کنید و مدل سه‌بُعدی آن را ببینید و حتی با واقعیت افزوده (AR) آن را در محیط واقعی قرار دهید و تماشا کنید.

این قسمت علاوه بر صورت‌های فلکی و سیاره‌ها، ماهواره‌ها وایستگاه فضایی بین‌المللی را نشان می‌دهد. همچنین با انتخاب اشیای متحرک، مانند سیاره‌ها و ماهواره‌ها، جهت و مدار حرکتشان نمایش داده می‌شود.
علاوه‌براین با انتخاب دکمه‌ی پایین مورد مشخص‌شده در شکل بالا، اطلاعات روی آسمان واقعی از طریق دوربین گوشی به نمایش درمی‌آید. اگر هم شیء مدنظرتان را پیدا نمی‌کنید، می‌توانید با انتخاب دکمه‌ی جست‌وجو در بالا سمت راست صفحه آن را بیابید. در این قسمت، با انتخاب دکمه‌ی ستاره این شیء به گزینه‌های دلخواهتان افزوده می‌شود و ازاین‌پس اعلان‌های مربوط به زمان حضور آن در آسمان را دریافت خواهید کرد. با انتخاب دکمه‌ی کنار ستاره نیز، به نقشه‌ی آسمان منتقل می‌شوید و مکان شیء در آسمان نشان داده می‌شود.

سایر امکانات این برنامه از قسمت منو ،دکمه‌ی بالا سمت چپ، در دسترس هستند.
وضعیت سیاره‌ها و شرایط جوّی
با انتخاب گزینه‌ی نایت اسکای فور یو (For You) در منو، اطلاعات کامل شرایط رصد را مشاهده می‌کنید. در بالای صفحه، نقشه‌ای از زمان طلوع و غروب صُوَر فلکی مختلف قرار دارد. در قسمت ویزیبل تونایت (Visible Tonight)، زمان طلوع و غروب خورشید و سیاره‌ها را می‌بینید و می‌توانید انتخاب کنید زمان طلوع آن‌ها به شما یادآوری شود. سپس، اطلاعات ایستگاه فضایی بین‌المللی و زمان درخشش ماهواره‌یا یریدیوم (Iridium)  را می‌بینید. سپس، وضعیت جوّی و نمودار کیفیت آن برای رصد قرار دارد و در قسمت بعدی، همین اطلاعات برای روز‌های آتی موجود است. در انتها، نقشه‌ی آلودگی نوری و نقاط تاریک نزدیک را می‌بینید که برای رصد مناسب هستند. شایان‌ذکر است این ویژگی‌ها برای ایران دردسترس نیستند.

آسمان‌نماهای نزدیک
در بخش پلنتریوم ویزیتز (Planetarium Visits)، محل آسمان‌نماهای نزدیک و اطلاعات آن‌ها نمایش داده‌شده است.

 

عکاسی از آسمان
قسمت استروفوتوگرافی (Astrophotography) کنترل کامل دوربین گوشی را برای ثبت عکس از اشیای آسمانی به شما می‌دهد. بااینکه معمولاً دوربین گوشی‌ها برای این مورد مناسب نیستند، این قسمت کمک می‌کند بهترین تلاشتان را بکنید.
دیگر امکانات
در نایت اسکای نیوز (News)، اخبار نجومی مانند زمان رویدادهای مختلف یا توضیح مربوط به یکی از پدیده‌ها یافت می‌شوند. در قسمت ورلد ترولر (World Traveller)، می‌توانید محل مدنظرتان را روی نقشه انتخاب کنید و آسمان را از دید آنجا ببینید. همچنین، پشتیبانی از میان‌برهای سیری امکان استفاده از این دستیار صوتی برای دسترسی به بخش‌های مختلف را فراهم می‌کند. در بخش مای اسکای نوتیفیکیشنز (My Sky Notifications)، می‌توانید مواردی را ببینید و ویرایش کنید که اعلانشان را دریافت می‌کنید. قسمت تنظیمات هم بسیار پربار است و می‌توانید مواردی مانند موسیقی و واحدها و حالت شب برای خوانایی راحت‌تر را از این قسمت کنترل کنید.

علاوه‌بر‌این، نایت اسکای نسخه‌ی پولی هم دارد که امکانات دیگری ازجمله روش‌های بیشتر برای کندوکاو دارد. تنها ایرادی که می‌توان از نایت اسکای گرفت، مصرف زیاد باتری است. درمجموع، این برنامه حتی در نسخه‌ی مجانی، برنامه‌ای عالی و کامل برای رصد آسمان است و در اپ استور نیز با بیش از ۹۴۰۰۰رأی، امتیاز بسیار خوب۴.۷ را دریافت کرده است.
منبع زومیت
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12373
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها