استارت‌آپی با نگاه بلندمدت به بازار پرتابگرهای کوچک

0 627

استارت‌آپی آمریکایی به نام لانچر (Launcher) تصمیم دارد با رویکردی بلندمدت‌ موتورهایی برای پرتابگرهای ماهواره‌ای کوچک بسازد. این شرکت در مقایسه با بسیاری دیگر از سازندگان پرتابگر خیلی کندتر حرکت می‌کند. مکس هِی‌اوت (Max Haot) مؤسس و مدیر اجرایی شرکت لانچر عقیده دارد که تمرکز روی کیفیت بهتر از عجله برای رسیدن به بازار است. به گفته او سریع‌تر رسیدن به بازار برنده را تعیین نمی‌کند، بلکه شرکتی که با بیش‌ترین حاشیه سودآوری حرکت می‌کند برنده خواهد بود. به همین دلیل این شرکت چشم‌اندازی بلندمدت‌تر را برای خود در نظر دارد. به گفته او شرکت‌هایی که اکنون وارد بازار می‌شوند تا سالیان از همین پرتابگرها با نهایتاً چند تغییر کوچک استفاده خواهند کرد، درحالی‌که وقتی محصول شرکت لانچر وارد بازار شود قدرت رقابتی بالاتری خواهد داشت؛ چراکه فناوری پیشرفته‌تری را عرضه خواهد کرد.

قرار است نخستین پرتاب آزمایشی لانچر در سال ۲۰۲۵ انجام و در سال ۲۰۲۶ خدمات‌دهی تجاری آن آغاز شود. این شرکت هدفی محافظه‌کارانه انتخاب کرده است: قرار دادن محموله ۳۰۰ کیلوگرمی در مداری به ارتفاع ۲۰۰ کیلومتر. این در حالی است که چندین شرکت دیگر در سراسر جهان تاکنون به این هدف دست یافته‌اند یا در سال‌های بسیار نزدیک‌تر به آن می‌رسند.

به گفته مدیر اجرایی لانچر، این شرکت به دنبال کار علمی و ابداع روش‌های نوآورانه نیست؛ بلکه می‌خواهد یک فناوری موجود اما کارآمد که پیش‌تر برای ساخت موتور پرتابگرهای بزرگ به کار رفته است را برای پرتاب‌گرهای کوچک به کار گیرد. فناوری موردنظر این شرکت فناوری احتراق چند مرحله‌ای غنی از اکسیژن (oxygen-rich staged combustion) است که در دهه ۱۹۸۰ در شوروی سابق توسعه یافته و در موتورهایی مانند RD-180 که روی ماهواره‌بر اطلس ۵ نصب شده به کار رفته است. این نوع موتورها کارایی بهتر در مقایسه با دیگر انواع موتورها با سوخت رانش مشابه دارند. قرار است شرکت لانچر از فناوری‌های پیشرفته‌ای برای تسهیل در مراحل ساخت استفاده کند، مانند فناوری پرینت سه‌بعدی.

اکراینی‌ها تجارب مفیدی در زمینه موتورهای پرتابگر با فناوری احتراق چند مرحله‌ای غنی از اکسیژن دارند. به همین دلیل شرکت لانچر مهندسی اوکراینی به نام ایگور نیکیشچنکو (Igor Nikishchenko) را که ۳۰ سال در زمینه موتورهای سوخت مایع فعالیت کرده در سمت طراح ارشد استخدام کرده است. نیکیشچنکو پیش‌تر در بخش پیشرانش سوخت مایع شرکت هوافضای اوکراینی یوژنوی (Yuzhnoye) و نیز اخیراً در شرکت ایتالیایی ساخت پرتابگر آویو (Avio) سابقه کار دارد. قرار است نیکیشچنکو مسئولیت همه طراحی‌ها و مهندسی‌های شرکت لانچر را به عهده داشته باشد.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12372
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها