انتقال بی‌درنگ داده‌های اعماق اقیانوس با سامانه چینی بیدو

0 630

چین موفق شده است داده‌های علمی اعماق اقیانوس را با استفاده از سامانه ناوبری ماهواره‌ای بیدو (BeiDou) به صورت بی‌درنگ انتقال دهد. در این طرح، موسسه اقیانوس‌شناسی (Institute of Oceanology) وابسته به فرهنگستان علوم چین (Chinese Academy of Sciences) ابزار ارتباط مخابراتی با ماهواره‌های بیدو را روی مجموعه‌ای از بویه‌ها مجهز به ابزارهای اندازه‌گیری در غرب اقیانوس آرام نصب و شبکه‌ای برای اندازه‌گیری علمی اقیانوس به صورت بی‌درنگ ایجاد کرده‌اند. با استفاده از این شبکه، داده‌های علمی ثبت‌شده با بویه‌ها در عمق تا ۶ هزار متری دریا بی‌درنگ با سامانه ماهواره‌ای بیدو انتقال داده می‌شود.

به گفته مسئول موسسه اقیانوس‌شناسی چین، پیش از این مشاهده بی‌درنگ داده‌های دریایی نیازمند استفاده از ماهواره‌های سنجش از دور دیگر کشو‌رها بوده و به همین دلیل هدف از این سامانه انتقال ایمن‌تر، مستقل و قابل‌اطمینان داده‌های اعماق دریاست. شبکه اندازه‌گیری علمی بی‌درنگ اقیانوسی از ۲۰ مجموعه از بویه‌ها که مجهز به ابزارهای اندازه‌گیری هستند تشکیل شده است. داده‌های علمی ثبت‌شده در بویه‌ها شامل دما، میزان شوری، سرعت و جهت حرکت آب دریاست که باید با ماهواره به ایستگاه‌های زمینی انتقال داده شود.

چین ایجاد شبکه اندازه‌گیری علمی بی‌درنگ در غرب اقیانوس آرام را در سال ۲۰۱۴ آغاز کرد. در سال ۲۰۱۶ این سامانه موفق شده بود داده‌های دریایی را از عمق هزار متری دریا به صورت بی‌درنگ انتقال دهد. در سال ۲۰۱۷ این عمق به ۳ هزار متر افزایش یافت و در مأموریت اخیر به ۶ هزار متر رسیده است. با استفاده از داده‌های این شبکه دقت پیش‌بینی آب و هوایی و محیطی اقیانوس افزایش پیدا می‌کند. همچنین این داده‌های اقیانوسی به شناخت بهتر پدیده ال‌نینو که تأثیر زیادی بر وقوع سیل و خشک‌سالی در چین داشته است کمک می‌کند.

به تازگی با مأموریتی که کشتی تحقیقاتی Kexue انجام داده است، پژوهشگران باتری‌های ۲۰ مجموعه از بویه‌های این شبکه را تعویض و همچنین محل قرارگیری آن‌ها را بهینه کردند و ابزار ارتباط مخابراتی با ماهواره‌های بیدو را روی آن‌ها نصب کردند. چون دسترسی به این بویه‌ها که با باتری تغذیه می‌شوند فقط سالی یک‌بار امکان‌پذیر است، واحد مخابراتی کوچک و بهینه طراحی شده است که بتواند مدت طولانی با انرژی کم کار کند. به این دلیل که حجم داده‌های ثبت‌شده در بویه‌ها بسیار زیاد است، برای افزایش بازده انتقال از یک فناوری ارتباطی با چند واحد (ماژول) مخابراتی استفاده شده است.

سامانه موقعیت‌یاب بیدو چین از دسامبر سال ۲۰۱۸ شروع به خدمت‌رسانی در سطح جهانی کرده است.


منبع gpsdaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12366
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها