اولین عکس فضایی از ماه نورد چینی منتشر شد

0 1,476

اولین عکس فضایی از ماه نورد چینی که در نیمه‌تاریک ماه مشغول به فعالیت بوده، منتشرشده است.

ماه گرد ناسا (NASA) که به دور مدار کره ماه می‌چرخد از سایت محل فرود ماه نورد چینی چانگ ایی۴ (Chang’e4) عکس گرفته و به زمین ارسال کرده است.
ماه نورد چینی اولین ماه نوردی است که بر نیمه‌تاریک کره ماه فرود آمده است تا به بررسی جنس اجزای تشکیل‌دهنده بخش مرموز کره ماه بپردازد. این ماه نورد در تاریخ ۳ژانویه سال جاری میلادی بر سطح کره ماه بر دهانه وان کارمن (Von Karmán) فرود آمده است.
در زمان گرفتن عکس، ماه گرد ناسا لونر ریکانیسنس اوربیتر (Lunar Reconnaissance Orbiter) به‌اختصار ال‌او‌‌آر (LRO) در ارتفاع ۳۳۰کیلومتری از محل فرود ماه نورد چینی قرار داشته است. به گفته دانشمندان این نخستین عکس از ماه نورد چینی در نیمه‌تاریک کره ماه است.
ماه نورد چینی پس از بیدار شدن از خواب زمستانی در سطح کره ماه شروع به فعالیت، حرکت و نمونه‌برداری از سطح خاک و سنگ‌های کره ماه کرده است.
کارشناسان چینی اعلام کرده‌اند در شب دمای نیمه‌تاریک کره ماه به منفی ۱۹۰درجه سلسیوس رسیده است، اما ماه نورد چینی سالم باقی‌مانده و اکنون در حال فعالیت است. اما این دمای شدید سبب از بین رفتن بذر‌های پنبه شد که کارشناسان برای بررسی رشد در فضای کره ماه همراه با ماه نورد ارسال کرده بودند.

منبع باشگاه خبرنگاران جوان