چالش‌های جدید در مسیر رشد صنعت ماهواره‌های کوچک

0 837

صنعت ماهواره‌های کوچک که در چند سال اخیر سرمایه‌گذاری و رشد قابل توجهی را تجربیه کرده است، احتمالا امسال با چالش‌هایی جدید مواجه می‌شود که موجب ریزش در بخش‌هایی از آن خواهد شد. طی نشستی با حضور فعالان صنعت ماهواره‌‌های کوچک در آمریکا، شرکت‌کنندگان با وجود خوش‌بینی در مورد آینده این صنعت، در مورد بعضی بخش‌ها از جمله ماهواره‌برهای کوچک و برخی از منظومه‌های ماهواره‌های کوچک ابراز نگرانی کردند.

کریسا کریستنسن (Carissa Christensen) مدیر اجرایی شرکت برایس (Bryce Space and Technology) می‌گوید: «امسال سالیست که شرکت‌ها باید خودشان را اثبات کنند و فکر می‌کنم بعضی شرکت‌ها که به نظر می‌رسد در مسیر موفقیت باشند، امسال شکست بخورند.» وی با بیان اینکه این شسکت‌ها چیز عجیبی نیستند، شکست را جزئی از سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیری از این قبیل قلمداد کرد.

در بعضی از بخش‌‌ها احتمال مواجهه با شکست و ریزش بیشتر است. امانوئل سازای (Emmanuel Sauzay) مدیر بخش تجاری شرکت دفاع و فضای ایرباس (Airbus Defence and Space) با اشاره به تعداد زیاد شرکت‌هایی که در توسعه ماهواره‌برها یا کسب و کارهای اینترنت اشیاء فعالیت می‌کنند گفت این که یک شرکت خود را متمایز از بقیه نشان دهد کار ساده‌ای نیست. این موضوع موافقت کریستنسن را نیز به همراه داست. وی تعداد شرکت‌های سازنده ماهواره‌بر را بیش از حد خواند و گفت: «با توجه به تقاضای آتی برای پرتاب، احتمالا ریزش‌هایی در میان این شرکت‌ها خواهیم داشت.»

منظومه‌های ماهواره‌های مخابراتی پهن‌باند ممکن است زمان بیشتری برای نشان دادن شرکت‌های برنده و بازنده نیاز داشته باشند. کریستنسن فکر می‌کند که طی سال ۲۰۱۹ اکثر شرکت‌های فعال در این زمینه کمابیش رو به جلو حرکت خواهند کرد اما تکلیف آنها در سال ۲۰۲۰ مشخص خواهد شد. سازای نیز باور دارد که در نهایت حداکثر دو الی سه شرکت در این بازار دوام می‌آورند.

برخی کارشناسان از جمله استوارت مارتین (Stuart Martin) مدیر اجرایی شرکت کاتاپولت (Satellite Applications Catapult) اعتقاد دارند روند افزایشی سرمایه‌گذاری در صنعت ماهواره‌های کوچک در سال ۲۰۱۹ متوقف می‌شود. اما امانوئل سازای، توقف یا ادامه روند سرمایه‌گذاری در این بازار را منوط به موفقیت یا شکست غول‌های این صنعت از جمله وان وب (OneWeb)، اسپایر (Spire) و پلنت (Planet) می‌داند.

علاوه بر موارد فوق، کارشناسان اعتقاد دارند که باید تاثیرات وقایع سیاسی در مقیاس جهانی را نیز در نظر گرفت. به عنوان مثال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌تواند تاثیراتی منفی بر رشد صنعت ماهواره‌های کوچک داشته باشد. اما چیزی که یک شرکت را در مواجهه با شرایط متغیر بازار موفق نگه می‌دارد، عکس العمل سریع نسبت به تغییرات است.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12351
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها