1397/11/23

تهیه دقیق‌ترین نقشه سه‌بعدی از کهکشان راه شیری

محققان استرالیایی و چینی با گردآوری عظیم‌ترین کلکسیون از کهکشان راه شیری، شفاف‌ترین تصویر از کهکشان را شیری که ۱۰۰ هزار بار شفاف‌تر از خورشید است، ایجاد کردند که در آن ستارگان جوان نیز دیده می‌شوند. طبق این تصویر کهکشان ما حالت پیچ‌وتاب داشته و فلت و تخت نیست.
تهیه دقیق‌ترین نقشه سه‌بعدی از کهکشان راه شیری

طبق این تصویر کهکشان ما حالت پیچ‌وتاب داشته و فلت و تخت نیست.

کاوش‌های فضایی | عکس و فیلم و اینفوگرافیک |

نور میان خوشه‌ای یک کهکشان

1397/10/03
تلسکوپ فضایی "هابل" در گذشته ۶ خوشه‌ کهکشانی را کشف کرده بود که حال محققان ناسا به بررسی نور میان خوشه‌ای این کهکشان‌ها پرداخته‌اند. این نور نشانه‌ای از ماده تاریک به حساب می‌آید. این تصویر،...

لزوم حمایت مردم، مسئولین و مراکز استانی از پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز

در دیدار رئیس پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز با نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز در استان بر لزوم حمایت مردم، مسئولین و مراکز استانی از پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز تاکید شد. نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این پژوهشکده گفت: «نه تنها مردم استان بلکه برخی از مسئولین و مدیران اجرایی نیز از این ظرفیت در استان بی اطلاع هستند.» حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم خاطرنشان کرد: «انتظار می‌رود مدیران این مجموعه با حضور در جلسات شورای اداری ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود را تبیین و نسبت به معرفی دقیق آن اقدام کنند.» رییس پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز نیز در این دیدار از این مجموعه به عنوان یکی از قطب‌های حوزه فضایی کشور نام برد و گفت: «پژوهشکده رانشگرهای فضایی به‌عنوان قطب فناوری فضایی و فناوری‌های های تک در شمال غرب کشور است.» حسن رضائی حقیقت اظهار کرد: «در طول سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌های کلانی در حوزه فضا در کشور صورت گرفته است و بخشی از این سرمایه گذاری در استان آذربایجان شرقی بوده است.» وی ادامه داد: «پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز یکی از پنج پژوهشکده فضایی مهم پژوهشگاه فضایی ایران در کشور بوده و علاوه بر این پژوهشکده که در استان آذربایجان شرقی فعالیت دارد سه پژوهشکده استانی دیگر نیز در اصفهان، فارس و البرز فعال می‌باشند.» وی خاطرنشان کرد: «امروز در سطح جهانی حوزه فضا به یک موضوع بسیار مهم تبدیل شده است و در آینده کشورهایی حرف برای گفتن خواهند داشت که بتوانند در حوزه فضا تاثیرگذار باشند.» رییس پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز ادامه داد: «در حوزه فضا گام‌های بسیار خوبی در این سال‌ها برداشته شده است فاصله‌ای که ما در طی چندسال طی کردیم بسیار مطلوب بوده است و حتی خبیث‌ترین دشمنان کشور ما به موفقیت‌های کسب شده در حوزه فضا اقرار می‌کنند.»