تلاش دانشمندان چهار دانشگاه جهت تدوین قانون استفاده از فضا

0 828

سیروس برزو: یک تیم از محققان دانشگاه آدلاید (The University of Adelaide)، دانشگاه نیو ساوت ولز (UNSW Sydney) کانبرا، دانشگاه اکستر (University of Exeter) و کالج حقوقی دانشگاه نبراسکا (University of Nebraska-Lincoln) در حال کار بر روی یک سند تحت عنوان کتابچه وومرا (Woomera Manual) هستند.
دست اندرکاران این برنامه قصد دارند همه قوانین موجود مربوط به مطالعه و اکتشافات فضایی به‌ویژه نظامی‌سازی آن را جمع‌آوری، روشن و ساده کنند.
مقررات قانونی فعالیت‌های فضایی یک عنصر کلیدی در تضمین توسعه پایدار جهانی فضانوردی است. در آمریکا اولین قانون کیهانی در سال‌های پرتاب نخستین  ماهواره به تصویب رسید و هنوز هم با اصلاحات جزئی ادامه دارد.
قوانین ملی حاکم بر جنبه‌های مختلف اکتشاف فضا نیز در انگلستان، سوئد، ایتالیا و ژاپن اتخاذشده است.
علاوه بر این، معاهده‌ای در مورد اصول جهانی برای فعالیت و مطالعه فضا از سال ۱۹۶۷ وجود دارد. بااین‌حال، درواقع، هیچ سند محکمی برای استفاده از فضا وجود ندارد.
به گفته جک بیرد (Jack Bird)، استاد حقوق در دانشگاه نبراسکا، تدوین قوانین فضایی توسعه‌یافته این شکاف حقوقی را پرکرده و تبدیل به سند نهایی در قانون و مقررات امنیت فضا می‌شود.
این گروه با ایجاد ارتباط با ده‌ها تن از کارشناسان درزمینه فعالیت‌های قانون و فضایی از سراسر جهان می‌خواهند این سند را تدوین و در سال ۲۰۲۰ منتشر کنند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12343
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها