ارسال ۵۰ سازه فضایی طی ۳۰ پرتاب؛ گزیده‌ای از برنامه ۲۰۱۹ چین

0 310

بنا بر اعلام شرکت فناوری و علوم هوافضای چین (CASC) این کشور قصد دارد در سال جاری میلادی با انجام بیش از ۳۰پرتاب، ۵۰سازه فضایی را به فضا ارسال کند.

یانگ بائهوا (Yang Baohua) نایب رییس CASC طی کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد سومین پرتاب حامل فضایی بزرگ لانگ مارچ-۵ (Long March-5) در ماه جولای یکی از مهم‌ترین پرتاب‌های این کشور در سال ۲۰۱۹ خواهد بود. دومین پرتاب این حامل فضایی که در سال ۲۰۱۷ انجام شده بود پس از ۶دقیقه دچار مشکل شد اما طبق گفته یانگ ظاهرا مشکل پیدا و برطرف شده است. اگر سومین پرتاب لانگ مارچ-۵ با موفقیت انجام شود، این حامل فضایی طی چهارمین پرتاب خود در پایان سال ۲۰۱۹ کاوشگر چانگ ای-۵ (Chang’e-5) برای بازگرداندن نمونه‌هایی از خاک ماه به فضا خواهد برد.

چانگ ای-۵ ابتدا به مدار انتقالی ماه وارد شده و سپس بر روی منطقه‌ مورد نظر فرود خواهد آمد. پس از جمع‌آوری نمونه‌ها این کاوشگر از سطح ماه بلند می‌شود تا به مدارگرد خود متصل شود و بعد از ورود به اتمسفر در مغولستان فرود بیاید. کاوشگر چانگ ای-۵ شامل ۱۵زیرسیستم از از جمله سازه، سامانه کنترل حرارتی، آنتن، بازوهای جمع‌آوری نمونه و سامانه پیشرانش می‌باشد. این ماموریت از یک مدارگرد، یک بازگشت‌دهنده و سامانه‌های فرود و صعود از سطح ماه تشکیل شده است.

علاوه بر این، به گفته شانگ ژی (Shang Zhi) مدیر دفتر فضایی CASC، آزمایش‌های مشترک به منظور کسب آمادگی برای پرتاب آزمایشی ماهواره‌بر لانگ مارچ -۵بی (Long March-5B) در اواخر سال ۲۰۱۹ در مرکز پرتاب‌های فضایی ونچانگ (Wenchang Space Launch Center) انجام خواهد شد تا زمینه را برای ساخت ایستگاه فضایی چین آماده کند. یک مدل آزمایشی لانگ مارچ-۵بی که قرار است در ماموریت‌های اکتشافی سرنشین‌دار استفاده شود اکنون در حال توسعه می‌باشد و شانگ تایید می‌کند که تحقیق و توسعه ماژول اصلی ایستگاه فضایی این کشور طی برنامه پیش می‌رود. لانگ مارچ-5بی که ظرفیت ارسال بیش از ۲۲تن به مدار LEO را دارد، این ماژول را به فضا خواهد برد.

چین همچنین طی ۷ پرتاب در سال ۲۰۱۹، ۱۰ماهواره از سامانه ناوبری ماهواره‌ای بایدو (BeiDou) را به فضا ارسال خواهد کرد تا در جهت تکمیل تعداد ماهواره‌های برنامه‌ریزی شده این سامانه در سال ۲۰۲۰ عمل کند. این کشور همچنین یک ماهواره سنجشی جدید با نام گائوفن-۷ (Gaofen-7) را به فضا پرتاب کرده و نخستین سکوی پرتاب دریایی خود را برای پرتاب یک ماهواره‌بر لانگ مارچ-۱۱ آزمایش خواهد کرد. از دیگر برنامه‌های فضایی چین در سال جاری میلادی می‌توان به آغاز پرتاب‌های تجاری ماهواره‌بر جیلانگ-۱ (Jielong-1) و آزمایش منظومه مخابراتی هونگیان (Hongyan) در مدار LEO اشاره کرد.

منبع news.cgtn.com
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12332
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها