حراج قلب فضا

0 197

حراجی کریستی اعلام کرده است که به مناسبت نزدیکی به‌روز ولنتاین یا همان روز جهانی عشاق، یک شهاب‌سنگ نادر به شکل قلب موسوم به “قلب فضا” را بین ۶ فوریه تا ۱۴ فوریه به حراج خواهد گذاشت.
این شهاب‌سنگ ۲۳سانتی‌متری باقی‌مانده یکی از بزرگ‌ترین بارش‌های شهابی چند هزارسال گذشته است و بخشی از یک توده عظیم آهن بوده که خود را از کمربند سیارکی جدا کرده و در ۱۲ فوریه ۱۹۴۷ در کوه سیکوت-آلین سیبری به زمین برخورد کرده است.
این شهاب‌سنگ موجب یکی از بزرگ‌ترین انفجارهای شهاب‌سنگی تاریخ شده و تخریب زیادی به همراه داشته است.
در وب‌سایت حراجی کریستی آمده است که این شهاب‌سنگ بزرگ پس از نفوذ به جو زمین به شهاب‌سنگ‌های کوچک‌تر تبدیل‌شده و در کوه‌های سیبری فرود آمده است. انفجار این شهاب‌سنگ موجب انفجاری شد که نور آن همانند خورشید بود.
پنجره‌ها در اثر این انفجار شکستند و درختان ریشه‌کن شدند و یک دنباله دودی ۳۲کیلومتری به مدت چندین ساعت در آسمان دیده می‌شد، درحالی‌که صدای آن از فاصله ۳۲۰کیلومتری شنیده می‌شد.
حراجی کریستی می‌گوید که همه شهاب‌سنگ‌های موجود در کوه سیکوت-آلین سبیری به جذابیت قلب فضا نیستند.
سارا کروثر (Sarah Crowther) از دانشکده علوم زمین و علوم زیست‌محیطی دانشگاه منچستر (The University of Manchester) گفت که قلب فضا متعلق به یک گروه نادر از شهاب‌سنگ‌های آهنی است که به نام IIAB شناخته می‌شوند. در حال حاضر ۱۳۴ نوع از شهاب‌سنگ‌های IIAB از مجموع بیش از ۶۰هزار شهاب‌سنگ شناخته‌شده شناسایی‌شده‌اند، بنابراین این نوع نسبتاً نادر است.
وی افزود که قیمت شهاب‌سنگ‌های آهنی نسبتاً بالا است. دیگر قطعه‌های متعلق به این شهاب‌سنگ هزینه‌ای در حدود ۱ تا ۴ هزار دلار برای هر گرم دارند.
اما ارزش بالای قلب فضا را می‌توان به شکل منحصربه‌فرد آن، نوع آن و اندازه آن نسبت داد.
حراجی کریستی انتظار دارد که قلب فضا را بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار به فروش برساند.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12328
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها