ماهواره‌بر فالکون هوی در شرف دومین پرتاب

0 755

دومین فالکون هوی (Falcon heavy) احتمالاً تا ۵ هفته آینده به فضا پرتاب خواهد شد. مأموریتی که نخستین پرتاب عملیاتی این ماهواره‌بر شمرده می‌شود و قرار است یک ماهواره مخابراتی سعودی را به فضا ببرد.
چند روز پیش و پس‌ازآن که رییس جمهوری امریکا سرانجام پس از ۳۵ روز تعطیلی دولت این کشور را بازگشایی کرد، شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) موفق شد ۳ مجوزی را که به خاطر تعطیلی دولت معطل‌ مانده بودند، دریافت کند.
از این ۳ مجوز، یکی به مأموریت CRS-17 تعلق دارد که اولین مأموریت تأمین مایحتاج ایستگاه فضایی (ISS) در سال میلادی جاری است و احتمالاً تا اواخر فروردین سال آینده پرتاب خواهد شد.
۲ مجوز بعدی اما به دومین پرتاب فالکون هوی و فرود بوسترهای آن تعلق داشت. فالکون هوی که در حال حاضر بزرگ‌ترین و قوی‌ترین پرتابگر فضایی عملیاتی دنیا شمرده می‌شود در دومین پرتاب خود قرار است ماهواره عرب‌ست ۲آ  (Arabsat 6A) را به فضا حمل کند. ماهواره مخابراتی بزرگی متعلق به عربستان سعودی که حدود ۶ تن وزن دارد و قرار است در مدار زمین ثابت قرار داده شود.
محموله ثانویه این پرتاب نیز احتمالاً کاوشگر LightSail 2 خواهد بود. فضاپیمای کوچکی که تلاش خواهد کرد تا با استفاده از بادبان‌های خورشیدی در مدار زمین حرکت کند.
فالکون هوی نخستین پرتاب خود را درست یک سال پیش انجام داد. زمانی که همراه با خود خودروی تسلا رودستر شخصی ایلان ماسک (Elon Musk) را به فضا برد. پرتابی که درنهایت اگرچه نتوانست به‌تمامی اهداف اصلی خود برسد اما همچنان برای اسپیس ایکس یک موفقیت بزرگ بود.
در آن زمان اسپیس ایکس موفق شد تا ۲ بوستر این ماهواره‌بر را با موفقیت فرود بیاورد اما نتوانست ماهواره‌بر اصلی را پس از پایان سوختش بازیابی کند. یکی از اهداف اصلی دومین پرتاب فالکون هوی بازیابی کامل بوسترها و مرحله اول ماهواره‌بر خواهد بود. زمان پرتاب فعلی که برای دومین مأموریت فالکون هوی مشخص‌شده ۷ مارس یعنی کمتر از ۵ هفته آینده است. بااین‌حال امکان تأخیر در این پرتاب کاملاً وجود دارد.
فالکون هوی در حقیقت نسخه‌ای از ماهواره‌بر فالکون ۹ معمولی است که توسط دو بوستر تقویت‌شده است. این بوسترها هم به‌خودی‌خود هرکدام درواقع مرحله اول یک فالکون ۹ شمرده می‌شوند. فالکون هوی در حال حاضر با توانایی حمل تا ۷۰تن بار به مدار زمین قوی‌ترین ماهواره‌بر پرتابگر فضایی دنیاست. رکوردی که تنها ماهواره‌بر بعدی ناسا (پروژه اس ال اس) توانایی شکستن آن در آینده نزدیک را خواهد داشت.
آنطور که اسپیس ایکس در برنامه از پیش تعیین‌شده خود اعلام کرده بود، فالکون هوی امسال قرار است که مجموعاً ۲ پرتاب داشته باشد. به‌این‌ترتیب به‌جز پرتاب ماهواره آرابات، این ماهواره‌بر قرار است چندین ماهواره متعلق به نیروی هوایی آمریکا را هم با خود به فضا ببرد.

منبع خبرگزاری ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12295
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها