1397/11/14

رصدخانه‌های کشور به ۶۰ سال پیش مربوط است

سازمان ها | NASA
افراد | احمد دالکی
احمد دالکی، پدر علم نجوم ایران، در مراسم افتتاحیه آزمایشگاه فضایی دانش‌آموزی با اشاره به رصدخانه مراغه در کشور بیان کرد: «امروزه وقتی از ناسا (NASA) یاد می‌کنیم، صحبت از امکاناتی می‌شود که در حد اقتضای زمانی سال‌ها پیش در مراغه بوده است.» وی ادامه داد: «رصدخانه مراغه پس از ۴ تا ۵ دهه کار از بین رفت...
رصدخانه‌های کشور به ۶۰ سال پیش مربوط است

نجوم ایران فاقد امکانات لازم است
وی ادامه داد: «رصدخانه مراغه پس از ۴ تا ۵ دهه کار از بین رفت این اتفاق صرفاً مختص ایران نیست و در مناطق دیگر دنیا نیز چنین اتفاقاتی وجود داشته است؛ به‌طور کلی زمانی رصد برای ما مهم بوده اما از آن زمان تاکنون قوس نزولی داریم و نجوم ایران فاقد امکانات لازم است.»
دالکی با اشاره به اینکه نه تنها ما بلکه کشورهای اسلامی در حوزه نجوم امکانات و پژوهش‌های قابل‌توجه ندارند، گفت: «امکانات رصدخانه‌های ایرانی مربوط به ۶۰ سال پیش است و نمی‌تواند کار علمی بزرگ کند.»

رونق کم نجوم حرفه‌ای
پدر علوم نجوم با بیان اینکه اکنون نجوم آماتوری رونق دارد، گفت: «وضعیت نجوم آماتوری خوب است، البته اکنون آینه ۲-۳ متری خریده‌اند، اما تا این آینه به رصدخانه تبدیل شود، راه طولانی در پیش داریم.»
وی با اشاره به اینکه به رونق نجوم امید کمی دارم، تصریح کرد: «حدود ۶۰۰-۷۰۰ دانشجو داریم که در حوزه فضا تحصیل می‌کنند و باید این افراد انگیزه لازم را داشته باشند تا این علم رونق پیدا کند.»
دالکی اظهار کرد: «سفرهای بسیاری برای آشنایی بیشتر با حوزه نجوم داشتم و علاقه‌مند هستم اطلاعات خود را در این زمینه در اختیار مجموعه دانش‌آموزی تازه تأسیس قرار دهم.»

داخلی | نجوم |