زنان می‌توانند همپای مردان در فضا کار کنند

0 685
یلنا سیروا (Elena Serova) فضانورد سابق و نماینده فعلی مجلس روسیه گفت: «زنان باید در گروه فضانوردان روسیه حضور فعال‌تری داشته باشند زیرا آن‌ها قادر به انجام وظایف مشابه مردان در فضا هستند.»
سیروا که در سال۲۰۱۴-۲۰۱۵ سفری ۱۶۷روزه را در ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام داد می‌گوید: «زنان باید در جمع فضانوردان روسیه باشند. تعیین سهمیه برای تعداد مردان و زنان امر غیرحرفه‌ای است. من معتقدم که در کشور ما هیچ زنی وجود ندارد که قادر به انجام کارهای مشابه مردان در مأموریت‌های فضایی نباشد، آن‌ها می‌توانند همپای مردان در فضا انجام‌وظیفه کنند.»
یلنا سیروا که مهندس طراح سامانه‌های فضایی است در سال۲۰۰۶ داوطلب سفر به فضا گردید. شوهرش مارک سیروف (Mark Serov) ۳سال قبل از او وارد گروه کیهان‌نوردان روسیه شد اما درنهایت به دلیل مشکل پزشکی در سال۲۰۱۱ از این کار کنار رفت اما یلنا به تمرین‌ها ادامه داد و توانست به فضا سفر کند.
سیروا  افزود: «کشور ما یکی از اولین کشورهایی بود که به زنان فرصت برابر با مردان برای تحصیل و کار را داد و زنان در بسیاری از حرفه‌ها، گاهی صرفاً مردانه، خود را به‌عنوان متخصص حرفه‌ای بسیار باهوش، بااستعداد، مسئول و کارآزموده حتی در برخی حرفه‌های بسیار دشوار نشان داده‌اند. من همیشه گفتم و تکرار می‌کنم که تنها باوجود اتحاد هماهنگ مردان و زنان، کشور ما می‌تواند نتایج مطلوبی را در هر زمینه‌ای از فعالیت‌ها به دست آورد.»
وی همچنین گفت: «نیاز به ایجاد شرایط جداگانه برای انتخاب فضانورد زن نیست. فضانوردی هم مثل مهندسی، امور آزمایشگاهی و تحقیق، شرایط خاص خود را دارد. امروزه بین فضانوردان اختلاف چشمگیری وجود ندارد. من مطمئن هستم که در روسیه تعداد کافی توانمند در میان زنان وجود دارد که می‌توانند کیفیت حرفه‌ای خود را در بالاترین سطح نشان دهند.»
سیروا خاطرنشان کرد که شرایط برای زنان داوطلب همانند مردان یکسان اعمال خواهد شد. «نه بیشتر، نه کمتر. تمام نامزدها باید در یک حد برابر قرار بگیرند.»

به نظر او، برای به وجود آمدن مشارکت فعالانه زنان در صفوف آینده فضانوردان، لازم است فعالیت‌های ترویجی- آموزشی در مورد حرفه فضانوردی در میان جوانان به شکل گسترده فراهم شود تا دانش آموزان مدارس به این رشته علاقه‌مند شوند و زمینه ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها در رشته‌های مرتبط با صنایع موشکی و فضایی فراهم گردد.
چندی پیش، یک منبع در سازمان فضایی روسیه (Roscosmos) طی مصاحبه‌ای گفته بود که این سازمان تصمیم دارد گروه زنان فضانورد را برای پروازهای آینده به فضا ایجاد کند و بررسی و جستجو برای نامزدهای این کار در بین متخصصان فضایی را به‌زودی آغاز خواهد کرد.
از سوی دیگر دیمیتری راگوزین (Dmitry Rogozin)، رئیس روسکاسموس نیز گفته است که باید ترویج فضانوردی در جامعه به‌گونه‌ای باشد که در آینده، هزاران نفر داوطلب شوند تا از میان آن‌ها ده‌ها نفر از بهترین‌ها انتخاب شوند.
آخرین عضوگیری‌های روسکاسموس به‌صورت آزاد و از طریق اعلام شرایط، دو سال پیش انجام گردید. در اطلاعیه این سازمان از تمام شهروند روسیه که بیش از ۳۵سال سن ندارد و دارای تحصیلات عالی در زمینه تخصص‌های مهندسی، علمی یا پرواز و تجربه کاری هستند خواسته‌شده بود در صورت علاقه‌مندی به این حرفه ثبت‌نام کنند. اما تعداد داوطلبان زن برای فضانوردی نسبت به مردان بسیار اندک بود به همین دلیل تنها یک نفر توانست به مرحله نهایی راه پیدا کند. اینک راگوزین راه دیگری را پیشنهاد کرده است: «مانند زمان شوروی، ما باید به سراغ واجدین شرایط برویم و به آن‌ها پیشنهاد کنیم.»
نکته جالب آنکه گرچه روسیه در انتخاب زنان برای سفر به فضا پیشتاز بود و والنتینا ترشکوا (Valentina Tereshkova) نخستین زن فضانورد را در سال۱۹۶۳ به فضا فرستاد و حتی امتیاز دومین زن فضانورد جهان، اسوتلانا ساویتسکایا (Svetlana Savitskaya) و نخستین راهپیمایی زنان در فضا را در دهه۱۹۸۰ میلادی به دست آورد اما به لحاظ آماری از آمریکا عقب است. ناسا تاکنون ۴۷زن را به فضا فرستاده، درحالی‌که روس‌ها تنها ۴فضانورد زن داشته‌اند یعنی تقریباً ۱۲ برابر کمتر.
منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12286
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها