کاوشگر خورشیدی پارکر اولین مدار خود به دور خورشید را تکمیل کرد

کاوشگر پارکر که سریع‌ترین سفینه فضایی نام‌گرفته است باهدف بررسی درخشان‌ترین ستاره منظومه شمسی، اولین گردش موفقیت‌آمیز به دور مدار ستاره خورشید را پشت سر گذاشت.
کارشناسان اعلام کرده‌اند کاوشگر خورشیدی پارکر اولین مدار خود به دور خورشید را تکمیل کرده است، حال پس از تکمیل اولین مدار، پاکر وارد دور دوم طی کردن مدار به دور ستاره خورشید از ۲۴ دور شده است.
فضاپیمای پارکر در سال۲۰۱۸ به فضا پرتاب‌شده و نزدیک‌ترین جسم ساخته‌شده به‌وسیله انسان به ستاره خورشید است، مدار پارکر به دور ستاره خورشید حالت بیضی دارد و در برخی مناطق به خورشید نزدیک و در برخی مناطق دیگر از آن دور می‌شود.
تاکنون فضاپیمای پارکر بیش از ۱۷گیگابایت اطلاعات درباره فضا و ستاره خورشید به زمین ارسال کرده است و مقام‌های ناسا (NASA) اعلام کرده‌اند این فضاپیما تا ماه آوریل اطلاعات جامعی درباره خورشید به زمین ارسال خواهد کرد.
داده‌های استخراج‌شده از این فضاپیما به‌وسیله محققان دانشگاه جان هاپکیز (Johns Hopkins University) استخراج می‌شود.
یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد کاوشگر پارکر سرعت حرکت فوق‌العاده بالای آن است که با سرعت ۳۴۳۱۱۲کیلومتر در ساعت به خورشید نزدیک شد.
اواخر سال۲۰۲۵ کاوشگر پارکر به فاصله حدود ۶و ۱۶صدم میلیون کیلومتری از خورشید می‌رسد و براثر گرانش ستاره شتابی برابر با ۶۹۰هزار کیلومتر در ساعت به دست می‌آورد.
در این کاوشگر ابزار‌های مختلفی برای جمع‌آوری اطلاعات از ستاره خورشید، عنصر‌های تشکیل‌دهنده و نیز علت بروز توفان‌های خورشیدی وجود دارد.
منبع باشگاه خبرنگاران جوان