پیش بینی دقیق خشکسالی و آینده منابع آبی زیرزمینی با ماهواره

0 507

دانشمندان می‌گویند با بررسی تصاویر ماهواره‌ای جدیدتر و پیشرفته می‌توان دقیق‌تر به پیش‌بینی خشکسالی و خطراتی پرداخت که حیات‌وحش را تهدید می‌کند.
تا به امروز بررسی شرایط روی زمین مانند تغییرات پوشش گیاهی شاخصی مناسب برای پیش‌بینی خشکسالی در سال‌های آتی بود، اما ماهواره‌های پیشرفته در حال گردش در حال فضا به محققان امکان می‌دهند تا با دقتی بالاتر وضعیت منابع زیرزمینی را هم بررسی کرده و پیش‌بینی دقیق‌تری در مورد احتمال وقوع خشکسالی به عمل‌آورند.
یکی از این منابع زیرزمینی که با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای به‌دقت قابل‌بررسی است، جریان‌های آبی است. تغییرات سطح زمین به دنبال افزایش یا کاهش این منابع آبی از فاصله نزدیک قابل‌درک نیست. اما تصاویر ماهواره‌ای اطلاعات ذی‌قیمتی را در این زمینه در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهند که مشخص خواهد کرد یک منطقه خاص تا چه حد با وقوع خشکسالی فاصله دارد. با پیش‌بینی خشکسالی می‌توان تبعات این پدیده را برای حیوانات، درختان و انسان‌ها نیز پیش‌بینی کرد.
آلمان و آمریکا برای استفاده از فناوری ماهواره‌ای در همین راستا در سال ۲۰۰۲ اجرای طرحی موسوم به گریس (GRACE) را آغاز کرده‌اند که در قالب آن دو ماهواره در مدار زمین و در نزدیکی دو قطب آن قرار گرفتند تا از وضعیت میدان جاذبه زمین نقشه‌برداری کنند.

منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12260
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها